لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

افرادی که زیر آفتاب یا توسط دستگاه سولاریوم؛ برنزه کرده اند، افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، افرادی که ویتامین های خاصی مصرف می کنند، افرادی که از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند، افرادی که تبخال زده اند، افرادی که آکنه زده اند، اگر در ناحیه مورد نظر برای لیزر مو، زخم باز دارید، افرادی که به بیماری های سیستم ایمنی مبتلا هستند.

از بین بردن موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر امروزه دیگر به عنوان یکی از بهترین و ایمن ‌ترین روش ‌ها شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برتری که این روش نسبت به روش ‌های دیگر دارد در وهله ‌ی اول دائمی بودن آن است. دستگاه لیزر بدون ایجاد هرگونه درد یا عارضه ‌ی پوستی می ‌تواند موهای زائد شما را به صورت دائم و همیشگی حذف کند. با این حال که لیزر درمانی روش ایمن و بی خطری است؛ ولی بعضی اوقات پزشکان توصیه می‌ کنند بعضی افراد از آن استفاده نکنند؛ چون که ممکن است خطرات و مشکلات جانبی برای بدن به وجود آورد. قبل از انجام این روش با پزشک مشورت کرده و تمام جوانب را در نظر بگیرید؛ چون برای بعضی از افراد پیشنهاد می‌ شود از روش‌ های درمانی دیگر بهره ببرند.

بعضی از افراد به خاطر ماهیت پوست خود، مبتلا بودن به بعضی از بیماری های زمینه ای و یا قرار داشتن در یک وضعیت فیزیولوژیکی خاص همچون بارداری نمی توانند از این روش به منظور از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنند و عدم توجه به این مسئله می تواند ضمن کاهش بازده لیزر موهای زائد، زمینه را برای تشدید بعضی از عوارض جانبی و یا عود کردن بیماری های زمینه ‌ای فراهم کند و به همین خاطر است که این افراد باید از انجام این تکنیک خودداری کنند و از متدهای دیگری برای از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده کنند.

افرادی که لیزر موهای زائد برای آن ها ممنوع می باشد:

افرادی که از اسپری های برنزه کننده استفاده کرده اند:

اگر میخواهید لیزر موهای زائد انجام دهید به چند دلیل باید از برنزه کردن پوست خود به هر روشی خودداری کنید. در صورتی که از از اسپری های برنزه کننده استفاده کرده باشید؛ حتما باید ۴ هفته قبل از شروع جلسات لیزر منتظر بمانید تا رنگ پوستتان به حالت طبیعی برگردد. استفاده از اسپری برنزه کننده روی پوست شانس بروز عوارض جانبی مثل سوختگی و تاول را بعد از لیزر موهای زائد افزایش می دهد. چون اسپری برنزه کننده پوست را تیره تر می کند؛ انرژی به لیزر به جای اینکه فولیکول یا رنگدانه داخل فولیکول مو را هدف قرار دهد؛ جذب رنگدانه های موجود در پوست می شود و در نتیجه نه تنها نتیجه لیزر مو رضایت بخش نخواهد بود بلکه عوارض جانبی نیز به دنبال خواهد داشت.

افرادی که زیر آفتاب یا توسط دستگاه سولاریوم؛ برنزه کرده اند:

بهتر است قبل از لیزر موهای زائد حداقل ۱۰ روز از قرار گرفتن زیر نور آفتاب خودداری کنید. در صورتی که پوست خود را به هر روشی برنزه کرده اید حداقل باید ۶ ماه منتظر بمانید تا پوست شما به حالت طبیعی برگردد. در غیر این صورت جزو کسانی خواهید بود که لیزر موهای زائد ضرر دارد. چون احتمال بروز بیماری هایپرپیگمنتیشن بعد از لیزر مو و بروز عوارض جانبی مثل آکنه، سوختگی، جای زخم و … برای شما به طور قابل توجهی افزایش می یابد

در صورتی که اصرار داشته باشید لیزر مو برای شما روی پوستی که برنزه شده انجام گیرد احتمالا متخصص  برای این کار مجبور است انرژی لیزر را روی حداکثر میزان آن تنظیم کند تا انرژی لیزر به اندازه ‌ای باشد که بتواند از پوست عبور کرده و توسط پیگمنت های موجود در فولیکول مو جذب شده و آن را از بین ببرد و این انرژی بالا گاهی اوقات توسط رنگدانه های پوست برنزه شده جذب شده و در نتیجه احتمال ایجاد سوختگی های شدید و یا اثر زخم را بر جای خواهد گذاشت.

اگر پوست شما موقع درمان همرنگ موهای تان باشد ممکن است درمان با لیزر مو برای شما ما موثر واقع نشود.

مو بهتر است قبل از جلسات لیزر از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید تا ریسک بروز عوارض جانبی مثل تغییر رنگ پوست، ایجاد لکه، سوختگی و تاول را به حداقل برسانید. پوست های برنزه شده بیشتر در معرض چنین عوارض جانبی پس از لیزر مو قرار دارند.

افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند:

آنتی بیوتیک ها موادی هستند که باعث حساسیت پوست به نور می شوند. فتوسنسیتیویتی یا حساسیت به نور، التهابی روی پوستی که در برابر نور قرار می گیرد؛ ایجاد می کند که در اثر داروها و مواد خاصی ایجاد می‌ شود. در این شرایط، پوست در معرض آسیب هایی که که در اثر حرارت ایجاد می شود؛ قرار می گیرد و ممکن است بعد از لیزر موهای زائد عوارض جانبی مثل کهیر تاول، تب، خستگی و درد مداوم در بیمار مشاهده شود.

افرادی که می خواهند لیزر موهای زائد انجام دهند، حتما با یک متخصص پوست و مو در خصوص آنتی بیوتیک یا هر داروی خاصی که مصرف می کنند؛ مشورت کنند. اگر بیمار شده اید و برای مدتی کوتاه یا طولانی آنتی بیوتیک مصرف کرده اید حتما باید قبل از شروع جلسات لیزر حداقل به مدت ۷ روز خوردن دارو را قطع کرده باشید.

افرادی که ویتامین های خاصی مصرف می کنند:

بسیاری از افراد پس از مشورت با پزشک عمومی نیاز پیدا می کنند که داروهای مکمل، رقیق کننده های خون و ویتامین E با دوز بالا مصرف کنند. بیماران تصور نمی کنند که چنین مکمل ‌هایی می ‌تواند تاثیر منفی روی حذف موهای زائد آن داشته باشد ولی این افراد می ‌توانند جزو گروهی باشند که لیزر موهای زائد ضرر دارد.

افرادی که از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند:

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی قبل از جلسات لیزر مو اصلا توصیه نمی شود. چون لیزر فقط باید جذب ملانین یا رنگدانه های موجود در فولیکول مو شود و هر عاملی که که جلوی جذب شدن انرژی لیزر را توسط رنگدانه ها بگیرد؛ نه تنها اثر لیزر را کاهش داده بلکه ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

می توانید بلافاصله بعد از جلسه لیزر به منظور پوشش قرمزی ناحیه لیزر شده از کانسیلر ها یا کرم پودر ها در حد یک لایه نازک استفاده کنید. ولی بهتر است در فاصله کوتاهی آن ها را از روی پوست پاک کنید تا پوست بهبود یابد. هرچه کمتر از مواد آرایشی و بهداشتی روی پوست خود استفاده کنید امکان تحریک کردن آن کمتر خواهد بود. ریکاوری پوست در افراد مختلف متفاوت است ولی معمولا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد پوست بهبود یافته و می توانید از لوازم آرایشی و بهداشتی روی آن استفاده کنید.

استفاده از دئودورانت مام یا هر گونه ماده آرایشی و بهداشتی که به صورت لایه روی پوست را می پوشاند قبل از جلسات لیزر مو توصیه نمی شود. بعضی از دئودورانت ها حتی بعد از این که شسته می ‌شوند اثراتی روی پوست باقی می ‌گذارند که می تواند نور لیزر را برگرداند. انرژی لیزر، جذب مواد باقیمانده از دئودورانت روی پوست شده و هم تاثیر لیزر را کاهش می دهد و هم ممکن است به پوست آسیب برساند. بنابراین حداقل ۲۴ ساعت قبل از جلسه لیزر از مالیدن دئودورانت روی ناحیه ای که قرار است لیزر شود؛ خودداری کنید.

افرادی که تبخال زده اند:

وجود عفونت های فعال در ناحیه ای که می ‌خواهد لیزر شود مثل تبخال می تواند روی فرایند لیزر موهای زائد اثر منفی بگذارد. ولی به محض اینکه این بیماری درمان شد می ‌توان لیزر مو را شروع کرد. در صورتی که زیاد تبخال می زنید بهتر است از داروی آنتی ویرال پروفیلاکتیک قبل از جلسات لیزر مو استفاده کنید تا از تبخال زدن جلوگیری شود.

به علاوه اگر تبخال فعال دارید حرارت ناشی از لیزر می تواند آن را بدتر کند و روی پوست شما اثر بدی بگذار دارد. افرادی که تبخال فعال دارند از جمله کسانی هستند که لیزر موهای زائد ضرر دارد.

اگر منشاء تبخال شما ویروسی باشد؛ متخصص برای شما داروهای ضد ویروس تجویز کرده و به شما توصیه می ‌کند که قبل و بعد از جلسه لیزر مو از این داروها مصرف کنید تا از انتشار ویروس به سایر نواحی بدن شما جلوگیری شود.

افرادی که آکنه زده اند:

آکنه مثل تبخال فعال در اثر جذب حرارت لیزر ممکن است بدتر شود و تعداد بیشتری آکنه روی پوست شما دیده شود. حتی اگر آکنه نزدیک ناحیه ای که می خواهید لیزر کنید؛ وجود دارد ممکن است حرارت لیزر روی آن تاثیر بگذارد. به همین خاطر قبل از انجام لیزر مو با متخصص پوست و مو مشورت کنید تا عوارض جانبی ناخواسته را تجربه نکنید.

نزدیک زمان قاعدگی:

چند روز پیش از قاعدگی و در حین آن بدن شما به درد حساسیت بیشتری دارد. متخصصین توصیه می کنند که تا تمام شدن دوره قاعدگی منتظر بمانید و سپس جلسه لیزر مو را دنبال کنید. انجام لیزر در دوران قاعدگی عوارض جانبی خاصی ندارد و فقط ممکن است باعث شود درد بیشتری را احساس کنید.

اگر در ناحیه مورد نظر برای لیزر مو، زخم باز دارید:

لیزر موهای زائد نباید روی نواحی از پوست که زخم باز دارد انجام شود چون در این نواحی انرژی لیزر توسط فولیکول ها جذب نمی شود بلکه باعث آسیب دیدن بیشتر زخم و سوختگی آن می شود. اگر زخم باز دارید؛ لیزر موهای زائد ضرر دارد.

افرادی که به بیماری های سیستم ایمنی مبتلا هستند:

بیماری های سیستم ایمنی مثل ام اس جزو بیماری های ناشناخته می باشند و بسیاری از آن ها درمانی ندارند و فقط داروهایی برای کنترل آن ها به بیماران تجویز می شود. در این نوع بیماری ها، سیستم ایمنی بدن بعضی از بافت های بدن را به عنوان مهاجم تشخیص داده و به آن ها حمله می کند. به همین خاطر به عنوان مثال در بیماری ام اس اکثر افراد با مشکلاتی مثل ضعف عضلات و یا لمس شدن ناگهانی اعضای بدن مواجه هستند.

تاکنون مدرکی در خصوص اینکه لیزر موهای زائد مشکلی برای بیماران مبتلا به سیستم ایمنی ایجاد کند مشاهده نشده است ولی این بیماران معمولا از انجام عمل های غیر ضروری مثل حذف موهای زائد خودداری می کنند. در هر صورت اگر به MS یا هر بیماری ناشناخته دیگری مبتلا هستید بهتر است با دکتر متخصص خود مشورت کنید و تصمیم بگیرید که آیا لیزر مو برای شما مناسب است یا خیر.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *