لیزر موهای زائد در بارداری

تغییرات زیادی در دوران بارداری در بدن بانوان به وجود می آید. ترشح بعضی هورمون ها باعث می شود در محل های غیرمتعارف مو رشد کند که احتمال رویش این موها بر روی شکم، سینه و صورت بیشتر است و باعث بوجود آمدن نگرانی های برای مادر باردار می شود.

چرخه رشد مو شامل سه مرحله است:

  1. مرحله رشد مو (آناژن) که فولیکول‌های مویی سر فولیکولی که در فاز آناژن باشد، در حال ساخت مو است و تار موی ساخته شده در فولیکولدر حال رشد است.
  2. مرحله موقت یا کاتاژن ، در این مرحله رشد مو متوقف و ارتباط پیاز مو با فولیکول قطع می‌شود.
  3. محله نهایی یا تلوژن که گاهی اوقات مرحله استراحت نیز نامیده می‌شود، موها شروع به ریزش می‌کنند. فولیکولی که در فاز استراحت قرار داشته باشد، مویی نمی‌سازد.

هورمون‌های بارداری بر روی مرحله آخر از فرآیند چرخه طبیعی مو اثر می‌گذارند و ریزش مو با سرعت قبلی صورت نمی‌گیرد. در این دوره بسیاری از زنان متوجه ظاهر شدن مو در محل‌های جدید یا ضخیم‌تر شدن موی خود می‌شوند (مردمویی یا هیرسوتیسم). در این زمان است که افزایش ترشح هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها از تخمدان و جفت باعث رشد موهای زائد می شود.

آیا می‌توان در ایام بارداری عمل لیزر موهای زائد را انجام داد؟

به دلیل تحقیقاتی است که بر روی موش‌های باردار صورت گرفته، پزشکان و کارشناسان کلینیک‌های حذف موهای زائد این کار را توصیه نمی‌کنند. با این که تحقیقات به طور کامل تایید نشده بهتر است جانب احتیاط در بالاترین حد ممکن رعایت شود.

زمانی که سطح هورمون ها به حالت طبیعی و اولیه برگشت می توانید به انجام عمل لیزر اقدام نمایید. سه ماه بعد از بارداری، وضعیت هورمون ها متعادل می شود و لیزر موهای زائد کاملا بی خطرخواهد بود.

همچنین می توانید پس از انجام زایمان و رسیدن کودک به مرحله استقلال حداقلی از مادر، مادر می‌تواند به ادامه درمان با عمل لیزر بپردازد.

برای مشاوره در این مورد با کارشناسان متبحر کلینیک زیبایی نابلکس صحبت کنید.

توجه به این 10نکته ضروری است:

  1. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی ممکن است باعث فعال شدن مجدد فولیکول های لیزر شده بشود و رشد مجدد موهای جدید شروع شود. همین امر ممکن است در مورد کسانی که سطح بیش از حد تستوسترون دارند نیز صادق باشد.
  2. خوشبختانه، موهایی که در دوران بارداری به دلیل هورمون‌ها رشد می کنند، چندان پایدار نیستند و شش ماه بعد از زایماناز بین می روند.
  3. یکی از اتفاقات مهم در طول دوران بارداری تیره شدن رنگ پوست یا هایپرپیگمانتاسیون است.
  4. حساس شدن پوست در دوران بارداری علائمی مانند درد، قرمزی یا تحریکات پوستی را ایجاد می کند. احتمال سوختگی پوست حین لیزر وجود دارد و تغییرات هورمونی دوران بارداری می تواند باعث افزایش بروز سوختگی پوست شود. بهبودی سوختگی پوست در دوران بارداری آهسته است و احتمال بروز هایپرپیگمانتاسیون بیشتر می شود.
  5. معمولا طول درمان لیزر موهای زائد معمولا شش ماه تا یک سال می باشد و این به این معنی است که درمان تا مراحل پایانی بارداری فرد ادامه خواهد داشت.
  6. انجام لیزر در نواحی اطراف سینه‌ها و نواحی بیکینی (ناحیه تناسلی) می‌تواند آزاردهنده باشد چون این نواحی در این دوران بسیار حساس هستند. احتمال تورم و قرمز شدن نیز وجود دارد.
  7. امواج لیزر می تواند در نواحی زیر شکم و ران می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شده و ادامه درمان لیزر را غیرقابل تحمل کند.
  8. سطوح هورمون‌ها مدت زمان چرخه رشد مو را کوتاه تر می‌کنند و در بعضی موارد موجب فعال سازی مجدد فولیکول‌هایی می‌شوند که پیش از این غیرفعال شده اند رشد موی سریع تر شود.
  9. بسیاری از کلینیک‌ها برای تحمل درد استفاده از کرم‌های بی حسی را پیشنهاد می‌کنند، اما این کرم‌ها ممکن است جذب بدن شوند و برای جنین خطرناک باشند.
  10. بجز حساسیت پوست در زمان بارداری و مشکلات مطرح شده، خوابیدن یا نشستن برای لیزر درمانی در ماه های آخر بارداری مشکل است.

آیا لیزر باعث نازایی میشود ؟

استفاده از لیزر موهای زائد برای درمان مناطق نزدیک به اندام های تولید مثل خطری ندارد. پرتوهای درمانی لیزر موهای زائد فقط فولیکول های مو را گرم می کند و از بین می برند و می توانند به جایی نزدیک اندام های داخلی برسند. به دلیل ماهیت پرتو، هیچ آسیبی به تخمدان ها یا سایر قسمت های بدن وارد نمی کند. در نتیجه لیزر موهای زائد در باروری بی تاثییر است.

روش های جایگزین رفع موهای زائد در بارداری

1– استفاده از موم

می توانید از موم البته با احتیاط برای رفع موهای زائد در بارداری استفاده کنید چون در بارداری پوست بدن حساس می شود.

2– کرم‌ها و موبرها

کرم ها و موبرها دارای ماده اسید تیوگلیکولیک کلسیم و سولفید باریم هستند که موها را از بین می برد. اگر فرد باردار به بو حساس باشد نمی تواند از این مواد استفاده کند بعلاوه این کرم ها باعث تحریک و آزار پوست می شود.

3– شیو کردن

اصلاح راحت ترین و ارزان ترین روش رفع موهای زائد در بارداری است. اما باید در هنگام اصلاح مراقب باشید چون دسترسی به قسمت های پایین بدن برای اصلاح توسط فرد باردار امکان پذیر نیست.

آیا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی ضرر دارد؟

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی بی‌خطر است اما متخصصان توصیه می‌کنند که استفاده از لیزر در ناحیه قفسه سینه و پستان انجام نشود. چون هنوز هورمون‌های فراوانی در بدن مادر شیرده وجود دارد که می‌تواند به بروز عوارض ناخوشایندی منجر شود.

قبل از انجام لیزر موهای زائد در دوران شیردهی، با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

کارشناسان مجرب کلینیک زیبایی نابلکس در اصفهان برای مشاوره و تصمیم گیری درست در کنار شما هستند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *