عوارض بوتاکس زیر بغل

بوتاکس یک نوروتوکسین است که از باکتری های ایجاد کننده بوتولیسم بدست می آید. نوروتوکسین نوعی سم برای سلول های عصبی بوده و بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی است. با این حال، جای نگرانی وجود ندارد چون در صورتی که این فرایند به صورت مناسب توسط فردی متخصص انجام شود بسیار ایمن است.

بوتاکس در ابتدا به عنوان یک فرایند زیبایی به کار گرفته می شد. این ماده با فلج کردن موقت عضلات، چروک های صورت را رفع می کند. پزشکان جهت درمان بیماری های عصبی عضلانی از جمله میگرن، اسپاسم عضلانی و هایپر هیدروزیس از بوتاکس استفاده می کنند.

درمان دائمی عرق زیر بغل

هایپر هیدروزیس یک اصطلاح پزشکی جهت توصیف تعریق بیش از حد است. هایپر هیدروزیس به هر گونه تعریق غیر طبیعی گفته شده که از جمله آن ها می توان به تعریق در دمای معمولی اشاره کرد. افراد مبتلا به این وضعیت اغلب، لباس هایشان خیس شده و یا عرق از بدن آن ها چکه می کند.

دارو های ضد تعریق (آنتی پرسپیرانت) بر روی این افراد تاثیر چندانی ندارد. تزریق بوتاکس زیر بغل درمانی جدید برای افراد مبتلا به هایپر هیدروزیس است.

درمان تعریق زیر بغل با تزریق بوتاکس برای افرادی مناسب است که مصرف داروی های ضد تعریق تاثیر چندانی بر وضعیت آن ها ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انجام فرایند بوتاکس را برای افرادی تایید کرده است که در ناحیه زیر بغل تعریق شدید دارند.

امکان دارد از این فرایند در خارج از محدوده تجویز و جهت کاهش تعریق در نواحی دیگر استفاده شود. از جمله نواحی دیگر می توان به دست، کف پا و صورت اشاره کرد.

در چه نواحی از بوتاکس استفاده می شود؟

در حال حاضر، تزریق بوتاکس زیر بغل تنها جهت درمان تعریق ناحیه زیر بغل تایید شده است. بوتاکس در درمان تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل بسیار موثر است.

پزشکان از این فرایند جهت درمان تعریق دیگر نواحی بدن استفاده می کنند. بوتاکس در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد در درمان تعریق کف دست موفق بوده است.

نتایج این فرایندها به اندازه نتایج درمان تعریق زیر بغل ماندگاری ندارند. بوتاکس تعریق ناحیه پیشانی را تا ۷۵ درصد کاهش داده و نتایج آن تا ۵ ماه دوام دارند.

محققان بر این باورند که بوتاکس می تواند در کاهش تعریق کف پا موثر باشد. از مواردی که باید در نظر گرفت این است که تزریق در ناحیه کف پا نسبت به نواحی دیگر بسیار دردناک تر است.

نحوه تزریق بوتاکس زیر بغل

پزشک بوتاکس را به وسیله یک سوزن کوچک دقیقا در زیر سطح پوست تزریق خواهد کرد. در این فرایند چندین تزریق در اطراف ناحیه درمان انجام خواهد شد.

پزشک جهت کاهش درد بیمار مقداری یخ یا داروی بی حس کننده به او خواهد داد. افراد بلافاصله پس از اتمام فرایند می توانند شغل و زندگی طبیعی خود را از سر گیرند. ممکن است پزشک جهت معاینه و بررسی ناحیه درمان شده جلسه ملاقاتی را با بیمار برنامه ریزی کند.

چگونه برای تزریق بوتاکس زیر بغل آماده شوم؟

تزریق بوتاکس فرایندی ساده و سریع است که در مطب پزشک انجام می شود. پزشک معمولا از بیمار درخواست می کند از دو یا سه روز قبل از انجام فرایند از تراشیدن مو های زیر بغل خود اجتناب کند.

در صورت مصرف دارو های رقیق کننده خون، پزشک جهت پیشگیری از بروز کبودی از بیمار می خواهد تا مصرف این دارو ها را از چند روز پیش از فرایند قطع کند.

افراد باید تمامی دارو های مصرفی خود را به پزشک اطلاع داده و تنها در صورت درخواست پزشک مصرف آن ها را قطع کنند.

مراقبت های بعد از بوتاکس زیر بغل

اپیلاسیون و موم انداختن زیر بغل، لیزر موهای زائد زیر بغل، انجام فعالیت های ورزشی سنگین و استحمام با آب داغ به مدت ۲۴ ساعت بعد از انجام فرآیند ممنوع می باشد. شما می توانید جهت کاهش سریع تورم و التهاب زیر بغل از کمپرس یخ استفاده کنید.

بوتاکس زیر بغل چقدر ماندگاری دارد؟

افراد بلافاصله پس از تزریق بوتاکس می توانند فعالیت های طبیعی خود را از سر گیرند. توقف تعریق نواحی درمان شده ۲ تا ۷ روز زمان خواهد برد.

خشکی کامل ناحیه درمان شده می تواند تا ۲ هفته طول بکشد. اثرات بوتاکس موقتی بوده و فرد جهت حفظ آن ها به انجام دوباره فرایند نیاز خواهد داشت. خشکی ناحیه زیر بغل ۴ تا ۶ ماه دوام خواهد داشت.

نتایج بوتاکس زیر بغل به اندازه بوتاکس دست و پا ماندگاری نداشته و امکان دارد پس از ۶ ماه نیاز به انجام مجدد فرایند باشد.

فرد باید پس از مشاهده نتایج کامل بوتاکس (۲ هفته پس از فرایند) جهت معاینه ناحیه درمان شده به پزشک مراجعه کند. در این ملاقات پزشک تزریق بوتاکس را در نواحی انجام می دهد که درمان نشده یا به درمان بیشتر نیاز دارند.

عوارض تزریق بوتاکس زیر بغل

تعریق در محل هایی به غیر از زیر بغل

تورم

سوزش

درد در محل تزریق

شما ممکن است سردرد و گرگرفتگی را تجربه کنید. احتمال بروز عوارض جانبی جدی در تزریقات بوتاکس به شدت نادر است. عوارض جانبی جدی هنگامی بروز می دهند که بوتاکس تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

این عوارض می توانند ظرف چند ساعت، روز یا هفته پس از تزریق بروز دهند. عوارض جانبی نادر ولی جدی این فرایند شامل موارد زیر می شوند:

حالت تهوع

خارش

درد و ضعف عضلانی موقتی

سفتی مفاصل

درد در ناحیه ی زیر بغل

مشکل در بینایی

مشکل در تنفس

بوتاکس یک درمان بسیار موثر برای تعریق زیاد است. این روش به بهبود کیفیت زندگی بسیاری از بیماران کمک کرده است. افرادی که تزریق بوتاکس زیر بغل را انجام داده اند از نتایج آن رضایت کامل را داشته اند.

مزایا و معایب تزریق بوتاکس زیر بغل

موارد مثبت تزریق بوتاکس زیر بغل:

تاثیر گذاری بالا

نسبتاً طولانی مدت

نسبتا بدون درد

هزینه کمتر از عمل جراحی است

موارد منفی عوارض بوتاکس زیر بغل:

کمی گران

دائمی نیست

عوارض جانبی بالقوه

برای تمام مناطق بدن مناسب نیست

در نهایت با توجه به اینکه در کل تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق کاری تقریبا بدون عارضه و موثر است و به راحتی می تواند تا حدود ۶ ماه تا یکسال فرد را از تعریق بیش از حد راحت کند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *