ممنوعیت های میکرونیدلینگ

تاریخچه بازسازی پوست صورت را می ­توان در مصر باستان و استفاده از ماسک های خراش دهنده­ (ابریشن) دارای پودر مرمر یافت. اولین کسانی که متوجه مزایای فوق العاده نیدلینگ پوست شدند دکتر اورنتریک و همکارانش در سال ۱۹۹۵بودند. اصطلاح  Subcision® را آن ها معرفی کردند.

در این روش سوزن زیر جلدی از طریق ایجاد سوراخی مجاور اسکار، زیر فرورفتگی اسکار یا چروک، فرو برده می­ شود.
عمل آزاد کردن پوست از چسبندگی به بافت های عمیق، باعث بالا آمدن پوست و ایجاد زخمی کنترل شده می شود، که در نهایت فرایند بهبود زخم آغاز شده و با تشکیل بافت همبند فرورفتگی اسکار بهبود می یابد.

موارد منع مصرف:

موارد منع مصرف دائم

  • واکنش های آلرژیک به مواد مورد استفاده
  • بیماری های پوستی (مثل کلوئید، کهیر و …)
  • سرطان پوست
  • مشکلات گردش خون
  • هموفیلی
  • مصرف کومارین ها یا دیگر داروهای ضد انعقاد خون
  • دیابت
  • صرع
  • بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن

موارد منع مصرف موقت

  • سرما خوردگی
  • عفونت های تب زا یا بیماری های عفونی
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • بارداری و شیردهی
  • تبخال
  • ورم ملتحمه

پس از انجام جراحی زیبایی (توصیه می شود حداقل یک سال بین جراحی زیبایی و میکرونیدلینگ فاصله باشد).

پس از شیمی درمانی یا پرتودرمانی (توصیه می شود حداقل ۸ ماه بین شیمی درمانی یا پرتودرمانی با میکرونیدلینگ فاصله باشد).

پس از انجام IPL یا لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن یا درمان با استفاده از اسیدهای میوه (توصیه می شود حداقل یک هفته بین این درمان ها با میکرونیدلینگ فاصله باشد).

انواع میکرونیدلینگ بر اساس عمق نفوذ سوزن

میکرونیدلینگ سطحی روی اپیدرم کانال های بسیار ریزی ایجاد می کنند که باعث می­شود فاکتورهای رشد از کراتینوسیت ها آزاد شده و فعالیت آن ها در اپیدرم افزایش یابد.

میکرونیدلینگ عمقی فرایند بهبود زخم باعث می شود کراتینوسیت ها و فیبروبلاست ها تحریک شوند، که نتیجه آن افزایش فعالیت 3 TGF-β و افزایش رشد و نمو سلول های اپیدرم، کلاژن، الاستین و  GAG(گلیکوز آمین گلیکان) می باشد.

میکرونیدلینگ نوعی شیوه درمانی است که درآن تحریک کلاژن سازی به صورت مکانیکال صورت می گیرد. افراد می توانند از میکرونیدلینگ با هدف بازسازی آسیب های پوستی و تغییر بافت پوست خود بهره مند شوند. در پایان عمل میکرونیدلینگ شاهد عملکرد و ظاهر بهبود یافته خود خواهید بود.

میلیون ها کانال های بسیار ریز و ظریف در لایه های درم و اپیدرم توسط سوزن های نازک ایجاد می شود. نفوذ سوزن ها به داخل پوست تا حدی است که خونریزی های ایجاد شده بسیار کنترل شده است. اپیدرم طی انجام میکرونیدلینگ بدون اینکه تخریب شود، سوراخ می شود.

نفوذ این سوزن ها به لایه های میانی پوست، انتشار فاکتورهای رشد از فیبروبلاست ها، بهبود عملکرد فاکتور های رشد Beta و Alpha و پلاکت های خونی را بالا می برد. فیبروبلاست ها تولید الاستین و کلاژن را بالا می برند. در بخش اپیدرم، کراتینوسیت ها به ناحیه نیدلینگ منتقل شده  و افزایش می یابند.

با طی شدن این روند ضخامت اپیدرم افزایش می یابد. دوران نقاهت میکرونیدلینگ در مدت زمان کوتاهی طی می شود، چون اپی تلیال در بازه زمانی کمی ترمیم می شود.

باید ها و نبایدهای روش میکرونیدلینگ

افرادی که در سیستم ایمنی بدن خود دچار اختلال و بیماری هستند.

بیماران مبتلا به صرع و دیابت نوع دوم

کسانی که در حال مصرف داروهای ضدانعقاد خون مانند کومارین ها هستند.

بیماران هموفیلی

در صورتی که به مواد مورد استفاده آلرژی داشته باشند.

مبتلایان سرطان پوست

افرادی که درگیر بیماری های پوستی مانند: کهیر، کلوئید و غیره هستند.

افرادی که گردش خون بدنشان دچار مشکل است.

اثر بخشی داروهای پوستی و حتی بوتاکس ژل بعد از انجام میکرونیدلینگ به خاطر ایجاد میکروکانال های زیر پوست، چندین برابر می شود.

مراحل و نحوه انجام میکرونیدلینگ

سوراخ های ایجاد شده بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و ظرف چند ساعت بسته شده و مختصر قرمزی و تورم که بعد از میکرونیدلینگ ایجاد می شود چند روز بعد محو شده و هیچگونه علامتی در موضع باقی نمی ماند.

مدت زمان هر جلسه حدود 60 دقیقه است که 45 دقیقه برای بی حسی و حدود 15 دقیقه درمان با درماپن زمان می برد. بر اساس ناحیه صورت عمق درمان در آن موضع متفاوت است. با ادامه جلسات درمانی نفوذ کرم ها و پمادهای پوستی تسهیل شده.

و این یکی از مزیت های میکرونیدلینگ است چرا که در حالت عادی پمادها و کرم های پوستی فقط تا لایه سطحی اپیدرم نفوذ می کنند و به لایه های زیرین پوستی نمی رسند.

حین عمل میکرونیدلینگ می توان مواد و سرم هایی از قبیل اسید هیالورونیک و کوکتل های مزوتراپی را برای نفوذ به لایه درم استفاده کرد. هیالورونیک اسید به تحریک کلاژن سازی کمک کرده و به جوانسازی پوست کمک می کند.

به علاوه برای تیرگی زیر چشم محلول های روشن کننده و برای درمان لک از کوکتل های ضد لک استفاده می شود.

در مواردی که آسیب پوست زیاد باشد قبل از میکرونیدلینگ سابسیژن انجام می شود که تاثیر درمان را دو چندان می کند.

در انواع پوست و در تمام نقاط بدن و در چهار فصل سال قابل انجام است و این در حالی است که استفاده از لیزرهای لایه بردار در پوست های تیره و فصول گرم سال و نقاط نزدیک به چشم محدودیت هایی دارد و در پوست های تیره امکان سوختگی و ایجاد لک وجود دارد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *