مزایای رفع کک و مک با لیزر

شایع‌ ترین اختلال‌ های رنگ‌ دانه‌ ای 3مورد هستند:

1-کک ومک

2-ملاسما

3-خال

کک و مک چیست؟

کک و مک به دانه‌های ریز و قهوه‌ای روشنی گفته می‌شود که معمولا روی بینی و گونه ها ایجاد می شود و به بقیه صورت انتشار می یابد گفته می  شود. کک و مک بجز در صورت، روی سینه، جلوی بازوها و پشت دست‌ها نیز دیده می‌شود. این عارضه بیشتر در افراد دارای پوست روشن و موی بلوند ایجاد می شود.

معمولاً کک و مک در اوایل عمر بر روي پوست افراد مستعد ظاهر مي‌شود . این لکه ها  در ماه‌های تابستان با قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش آفتاب زیاد می‌شود و در زمستان به خودي خود محو می‌شود. کک و مک یک عارضه ژنتیکی، بدون هیچ درد و عارضه ای است که به افراد منتقل می‌شود . تحقیقات نشان داده که افرادی که دارای ژن MC1R هستند بیشتر از دیگران دچار کک و مک‌های پوستی می‌شوند.

شکل لک‌های کک و مک کوچک، به رنگ قهوه‌ای کمرنگ و با حاشیه‌های غیرمشخص، روی قسمتهایی از پوست که در معرض خورشید بوده‌اند می باشد.

علت کک و مک صورت ، سلول‌های خاصی در پوست وجود دارد که رنگدانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کنند. ملانین باعث رنگی شدن پوست می‌شود. وقتی که نور خورشید به پوست بدن می‌تابد، که پوست برای محافظت از لایه‌های زیرین اقدام به تولید مقدار بیشتری از رنگدانه ملانین می کند.

حالا وقتی ملانین در یک نقطه بیشتر ساخته شود، کک و مک تشکیل می شود. نور خورشید هم باعث می‌شود که کک و مک‌های قبلی رنگ تیره‌تری پیدا کند.

در زمان بارداری و یا در اثر مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری لکه های تیره ای بر روی پوست ایجاد می شود که عنوان ملاسما یا ماسک بارداری نام دارد. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید این لکه‌ها هم تیره‌تر می شوند.

نوع دیگری از لکه‌های پوستی به شکل خال‌های صاف و بزرگ هم هستند که بدلیل تابش نور آفتاب در سنین میانسالی بر روی پوست ظاهر می‌شود و به نام لکه‌های پیری، لکه‌های جگری یا لنتیجین‌ها معروف هستند.

دو نوع کک مک وجود دارد:

1-ساده( لنتیگو سیمپلکس)

2-آفتاب سوخته ( سولار لنتیگو )

کک و مک ساده:

کک و مک ساده لکه‌ های رنگی تیره‌ای هستند که روی پوست افراد با استعداد ژنتیکی به وجود می‌آید.

این‌ کک و مک با گذشت زمان کمرنگ می‌شود. در برخی افراد تابستان صورتشان پر از کک و مک شده و در زمستان ناپدید می‌شود. در بعضی افراد هم، کک و مک‌ها همیشه روی پوست باقی خواهد ماند و معمولا بالا رفتن سن لکه‌ها کمرنگ می شود.

کک و مک آفتاب سوخته:

این آسیب‌دیدگی پوست دائمی است و به‌صورت لکه‌هایی با رنگ کمی تیره‌تر از پوست، حاشیه‌های نامنظم و اندازه کمی بزرگ‌تر از قطر یک مداد، بروز می‌کند

این کک و مک‌ها با نام کک و مک آفتاب‌سوختگی یا کبدی نیز شناخته می‌شوند و با گذشت زمان کمرنگ نمی شوند و تنها راه برای از بین بردن این نوع کک و مک، روشهای درمانی متخصص پوست خواهد بود.

برای توضیح بیشتر می توان به این نکته اشاره کرد که لنتیگین لک‌های قهوه‌ای کوچک و با مرزهای مشخص هستند که هم روی پوست در معرض آفتاب بوده و پوستی در معرض آفتاب نبوده‌ بوجود می آید.

با استفاده از تست لامپ وود(Wood Lamp) می توان تشخیص داد که رنگ کک و مک زیاد می شود و با این روش از لنتیجین متمایز می باشد.

کک و مک با خال نیز متفاوت است برای تشخیص تفاوت می توان گفت کک و مک‌ به صورت بافت روی پوست رشد نکرده است و مانند خال قابل جدا شدن از پوست نیست.

7 درمان برای کک و مک

1- کرم ضد آفتاب:

کرم ضد آفتاب جلوی ایجاد کک ومک‌های جدید را می‌گیرد. حتی در هوا ابری از ضد آفتاب باید SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. ضد آفتاب را هر دو ساعت یک‌ بار، و فورا بعد از شنا یا عرق زیاد تجدید کنید.

2- لیزر درمانی:

در لیزر درمانی از پالس‌های نوری متمرکز و شدید برای هدف قرار دادن کک و مک استفاده می شود. لیزر‌های متنوعی برای درمان کک ومک وجود دارند.

3-سرما درمانی:

در این روش از سرمای شدید به شکل نیتروژن مایع برای فریز کردن و نابودی سلول‌های پوستی غیرعادی استفاده می‌شود و به بیهوشی احتیاج ندارد و زمان ریکا وری آن کوتاه است

4- کرم‌های محو کننده موضعی:

کرم‌ های سفید کننده حاوی هیدروکینون هستند که برای از جلوگیری از تولید ملانین و روشن‌ سازی نواحی تیره شده‌ ی پوست استفاده می‌شود، هستند. کرم موضعی هیدروکینون دارای عوارضی می باشد.

5-کرم رتینوئید موضعی:

کرم رتینوئید ترکیبی از ویتامین آ می باشد. رتینوئید‎‌ها می توانند با جذب اشعه‌ ی ماوراء بنفش B، از پوست در برابر نور خورشید محافظت کنند. این کرم ها دارای عوارض جانبی نیز هستند.

6-لایه بردار شیمیایی:

برای از بین بردن کک ومک‌ها، یک لایه بردار معمولی حاوی گلیکولیک اسید یا تری کلرو‌استیک‌ اسید است می‌ تواند به لایه‌های میانی پوست نفوذ کند. پوست آسیب دیده برداشته شود و پوست جدید تولید ‌شود. استفاده از این روش باید با صبر و دقت انجام شود.

7-درمان‌های طبیعی:

چندین درمان طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد  که هیچ‌ کدام از این روش‌های درمان لک صورت از لحاظ علمی اثبات نشده‌اند .

درمان با لیزر

یکی از روش های درمان کک و مک صورت و بدن، لیزر درمانی است که معمولا موفقیت آمیز بوده است .

دستگاه‌های لیزر مختلف با ویژگی های متفاوتی برای درمان کک و مک وجود دارد و پزشک متخصص با توجه به سن، نوع پوست، شدت کک و مک‌ها وضعیت کلی شما، نوع لیزر مناسب برای بیمار را انتخاب می کند

لیزر درمانی برای چه کسانی توصیه می شود

در صورتی که میزان کک و مک های پوست زیاد باشد ، کرم های ضد لک در درمان تاثیر زیادی ندارد و بهترین گزینه درمان، با لیزر  خواهد بود. اگر تعداد و تراکم کک و مک ها کم باشد امکان درمان با دارو وجود دارد پس توصیه می شود در ابتدا دوره درمانی با دارو های موضعی را انجام دهید و در صورت عدم درمان، روش درمانی با لیزر را انتخاب نمایید.

مزایای رفع کک و مک با لیزر

1-عمل رفع کک و مک با لیزر یک عمل نسبتاً ارزان و کم هزینه است

2-امکان درمان در این روش به طور قابل توجهی بالاست

3-خال‌های پوستی ناخواسته، به طور کامل خواهد شد.

4-بدون درد بودن این روش هم مورد تاکید می باشد

5- در این روش مراقبت‌های بعد از عمل ساده  است

6-نیازی به بی حس کننده موضعی نیست

7-دوره بهبودی کوتاه است

انواع دستگاه لیزر مناسب برای درمان کک و مک

دستگاه‌های لیزر نور سبز، عبارتند از:

1-لیزر دای پالسی با فلاش لامپ

2-لیزر کیو سوئیچ ان دی یاگ

3-لیزر کا تی پی

4-لیزر کریپتون

5-لیزر برومید مس

6-دستگاه‌های لیزر نور قرمز

انواع دستگاه‌های نور قرمز که عبارتند از:

1-لیزر کیو سوئیچ الکساندرایت

2-لیزر کیو سوئیچ روبی

روش درمانی دستگاه لیزر

لایه‌ی بالایی پوست  که به وسیله انرژی حرارتی نور که توسط دستگاه (لیزر یا IPL) به سطح پوست تابانده می‌شود باعث گرم شدن و ملانین موجود در پوست را هدف قرار می‌دهد. گرما بوسیله پوست جذب می شودو باعث تحریک سلول‌های پوستی به تولید کلاژن شده و پوست به ظاهر طبیعی خود باز می‌گردد و لک صورت محو می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *