ماساژ سر برای اعصاب

ماساژ برای سلامت جسم و آرامش ذهن انسان مفید است و می تواند بخشی از سبک زندگی سالم باشد. ماساژهایی که برای اعصاب و آرامش انجام می شوند ماساژ به ریلکسی معروفند.

در ماساژ ریلکسی از حرکات طولانی و ملایم استفاده می‌شود و هدف، آرامش سیستم عصبی و کم کردن استرس و درنتیجه احساس شادی است.

برخلاف ماساژهای درمانی که ماساور/ماسر روی نقطه آسیب دیده و یا ناحیه ای که شخص احساس درد دارد تمرکز می کند، این نوع ماساژ سعی در از بین بردن تنش در بدن دارد بطوری که بعضی از افراد در زمان انجام این ماساژ به خواب می روند.

از دیگر مزایای ماساژ ریلکسی می توان به بهبود گردش خون، تحریک سیستم لنفاوی بدن (سم زدایی )، درمان بی‌خوابی، آرامش ذهنی و تعادل عاطفی اشاره کرد.

زمانی که شخصی دچار استرس می شود ضربان قلب بالا می رود و عصب سمپاتیک فعال شده و آدرنالین در خون ترشح می شود. اگر آدرنالین برای مدت طولانی ترشح شود و شخص مدام دچار استرس باشد بیماری های زیادی را بوجود خواهد آورد و تنها راه علاج، فعال شدن اعصاب پاراسمپاتیک برای جلوگیری از آسیب به بدن می باشد که ماساژ یکی از این روش هاست. بوسیله ماساژ دوپامین بیشتری در مغز ترشح می شود و این امر باعث احساس رضایت و شادی در شخص خواهد شد.

ماساژ ریلکسی در قسمت های مختلف بدن از جمله شانه ها، پا، دست، صورت و سر قابل انجام است. ماساژ ریلکسی سر از شیوه‌های قدیمی ماساژ هندی است که از سنت‌های آیورودا (Ayurvedic) آمده و کاربرد درمانی دارد.

7 مزیت درمانی ماساژ سر

ماساژ سر برای بهبود جریان انرژی با مالش دادن سر، گردن، شانه‌ها و قسمت بالای بدن انجام می شود که به چند مزیت این نوع ماساژ اشاره می کنیم:

1-تخلیه سموم از بدن با تحریک غدد لنفاوی لنفاوی

غدد لنفاوی مواد زائد و سموم را از خون جدا می کند و برای کمک به دفع این سموم از سیستم لنفاوی استفاده از ماساژ راه حل مناسبی است. بوسیله ماساژ جریان لنفاوی و گردش خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به عضلات خواهد رسید و سموم از بدن دفع می شود. این روش به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

یکی از دلایلی که مواد زائد در بدن جمع می شود زمانی است که عضلات بدن بیشتر از اندازه معمول کار کنند، در بافت عضله مواد زائد(اسید لاکتیک) جمع می شود و باعث گرفتگی و درد و حتی اسپاسم عضلانی می شود. دفع این سموم بوسیله ماساژ صورت می گیرد.

2- تسکین انواع سردرد از جمله میگرن

تنش‌ها و فشار بسیار زیاد در طول روز باعث ایجاد درد در کمر، گردن و سرخواهد شد و راه حل رهایی از این درد که می‌تواند ماهیچه‌ها و گره‌ها را با اعمال فشار بر روی این نواحی خاص آزاد کند ماساژ سر می باشد. ماساژ سر باعث کاهش سردرد با ایجاد جریان بهتر مایع مغزی می شود.

ماساژهای مناسب سردرد میگرنی

دو نوع ماساژ اصلی برای کمک به درمان میگرن وجود دارد. ماساژ بافت عمیق که با استفاده از فشار محکم با ضربات آهسته به شل شدن عضلات تحت فشار که ممکن است باعث سر درد شوند کمک می کند. این نوع ماساژ را می توان روی ماهیچه های صورت نیز انجام داد.

ماساژ دیگر، ماساژ نقطه ماشه ای است که ماهیچه های تحت فشار را با فشار مستقیم به نواحی دردناک میگرن مانند بالای سر و اطراف چشم ها و گوش ها آرام می کند و باعث کاهش درد در این نواحی می شود.

علاوه بر ماساژ سر و گردن، ماساژ رفلسکسولوژی پا (بازتاب هر یک از اندام ها در کف پا) و گوش در کاهش انواع سردردها موثر است. ماساژ رفلکسی پا نوعی ماساژ برگرفته از طب چینی است که با تحریک و فشردن نقاط کف پا بر کل بدن تاثیر می گذارد.

ماساژ سینوس پیشانی نیز برای تسکین دردهای سینوزیت مناسب است، این ماساژ می تواند با بخور اوکالیپتوس همراه باشد.

در صورت استفاده از داروهای خاص، قطع مصرف دارو را انجام ندهید و با پزشک خود مشورت کنید.

3-درمان اختلالات خواب با ماساژ سر

نتیجه استرس و اضطراب مداوم خود را به شکل مشکلاتی مثل بی‌خوابی نشان می دهد که عدم توجه به این موضوع مهم باعث ایجاد بیماری های زیاد جسمی و روحی خواهد شد. بدن و مغز ما در خواب خود را بازسازی می کند و وقتی شخص خواب مناسبی ندارد و استرس و اضطراب مداومی را نیز تحمل می کند، تضعیف سیستم ایمنی و تمرکز و تغییر حالات خلقی را تجربه خواهد کرد.

از فواید ماساژ سر، درمان اختلالات خواب است که این ماساژ با تمرکز روی علایم فیزیکی باعث کمک به جریان خواب می شود. پس از بهبود وضعیت خواب استرس و اضطراب نیز کاهش می یابد.

4-افزایش حافظه با ماساژ سر

وجود مشغله زیاد و افکاری آشفته باعث فراموش کردن برخی موارد در زندگی می‌شود. این فراموشی به دلیل کم شدن تمرکز است. از فواید دیگر ماساژ سر افزایش حافظه و ایجاد تمرکز است. بوسیله ماساژ سر، جریان خون بیشتری به سیستم عصبی می رسد  که باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و درنتیجه ذهن آرام می شود و از افکار مزاحم خالی می شود، در نتیجه شخص تمرکز بهتری خواهد داشت.

5-تنفس بهتر با ماساژ سر

ماساژ سر یکی از روشهای بهتر شدن تنفس است. امکان درمان بعضی مشکلات تنفسی مانند آلرژی، مشکلات سینوسی، آسم و برونشیت بوسیله این ماساژ وجود دارد. منقبض یا کوتاه شدن ماهیچه‌های تنفسی باعث محدود شدن الگوی تنفسی نرمال خواهد شد. از ماساژ سر می توان برای استراحت ماهیچه‌ها، بهبود ظرفیت شش‌ها و عملکرد بهتر تنفس استفاه کرد. استفاده از ماساژ نباید موجب شود داروها و درمان مورد نیاز را کنار بگذارید، این روش یک تکنیک کمکی است که بهتر است برای انجام آن از پزشک خود مشورت بگیرید.

6-کاهش فشار خون با ماساژ سر

ماساژ سر می تواند با کاهش نوسان فشار خون و کاهش سطح هورمون استرس باعث کاهش حملات قلبی و نارسایی کلیه ‌شود. البته فشار خون همیشه باید کنترل شود و شخص بیمار باید زیر نظر پزشک خود باشد و مصرف داروها را کنار نگذارد. بهتر است برای این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

7-زیبایی و سلامت پوست با ماساژ

ماساژ سر باعث تحریک جریان خون به سمت ریشه‌ مو می‌شود که در نتیجه رگ‌های خونی روی پوست سر باز می شود. استفاده از روغن‌های ماساژ نیز می‌تواند برای سلامت و رشد مو مفید باشد. از جمله این روغن ها می توان به روغن اسطوخودوس، روغن زیتون، روغن آروماتراپی و روغن نارگیل اشاره کرد.

برای انتخاب بهترین و موثرترین روش بنا به شرایط شخص، کارشناسان کلینیک زیبایی نابلکس آماده ارائه مشاوره و انجام بهترین روش در اصفهان درمانی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *