روشن سازی صورت

داشتن پوست روشن یکی از شاخصه های زیبایی است که مورد توجه بسیاری زنان و مردان است. این مورد علاوه بر سلامت جسم است. همانطور که می دانیم نشانه بعضی از بیماری ها در پوست بروز می کند. روشن کردن پوست تا درجات خاصی امکان پذیر است تو البته بنا به شرایط مختلفی که هر شخص دارد متفاوت خواهد بود.

ملانین به طور طبیعی در پوست تولید می‌شود و به همراه دیگر رنگیزه‌های پوست مانند کاروتن و هموگلوبین رنگ طبیعی پوست را می سازد. این موارد با مقادیر مناسب و یکدست در سطح پوست توزیع شده و رنگ پوست را به صورت طبیعی نشان می ده. عوامل مختلفی مانند ژنتیک و شرایط محیط می‌تواند در تعیین رنگ پوست تاثیر بگذارد.

پزشکان می‌توانند بافت و رنگ پوست را بهبود داده تا ظاهر فرد جوان‌تر به نظر برسد و این به معنی سفید شدن پوست به صورت ذاتی نیست.

در روش های درمانی و زیبایی پوست، مناطقی از پوست با رنگ تیره تر را روشن می کنند. این تیرگی ها می تواند ماه‌گرفتگی و یا ملاسما (لکه‌های تیره) باشد. روش های زیبایی تولید ملانین در پوست را کاهش می‌دهد. ملانین رنگ پوست را تأمین می کند و وظیفه مراقبت از پوست در مقابل اشعه‌ خورشید را به عهده دارد.

20 دلیل تیرگی پوست صورت

1- تجمع سلول‌های مرده پوست در پوست

2- قرارگرفتن در معرض نور خورشید

3- مصرف داروهایی نظیر قرص‌های ضد بارداری

4- بارداری

5- مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما

6- التهاب یا کبودی ناشی از آسیب قبلی

7- کک و مک

8- لکه‌های ناشی از افرایش سن

9- بیماری های کبد

10- بهداشت ضعیف پوست

11- عدم رطوبت رسانی و خشکی پوست

12- هایپرپیگمانتاسیون

13- عدم تعادل هورمونی و تغییرات هورمونی مخصوصا در زمان بارداری

14- عوامل ژنتیکی

15- التهاب ناشی از آسیب یا آلرژی  و درنتیجه تجمع بیش از حد رنگ‌دانه‌ها در این قسمت، تیرگی به وجود می آید.

16- مصرف قرص‌های ضدبارداری با پایه‌ آندروژن

17- ملانوز در افراد سیگاری

18- تیرگی ناگهانی پوست یکی از نشانه های سرطان می باشد. سرطان می تواند بر اعضای مختلف بدن از جمله کبد تاثیر بگذارد و  با افزایش رشد سلول های رنگدانه ای، سبب تیرگی پوست شود.

19- کم کاری تیروئید

20- مصرف بعضی دارو باعث تیره شدن پوست خواهد شد.

8 روش روشن سازی پوست صورت

1-کرم رتینول

رتینول (الکل ویتامین A) اصلی‌ترین ویتامین برای درمان پوست آسیب دیده است. رتینول سیر تقسیم سلولی در پوست را تحریک می کند و باعث بازسازی و جوان شدن پوست می‌شود. از دیگر مزایای رتینول، تحریک تولید کلاژن است که باعث روشن شدن پوست می شود چین و چروک‌ها را از بین می برد. مصرف کرم و دارو بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

2-سرم سفید کننده

سرم  های سفیدکننده‌ پوست حاوی مواد فعال هستند و می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر  پوست نفوذ کنند و چون سطح بالایی از عوامل مغذی را دارا هستند می‌توانند به رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک کنند و نیز تولید چربی پوست را کنترل کنند و از جوش زدن جلوگیری کنند.

3-لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری شیمیایی حاوی محلول‌های لایه‌برداری مانند آلفا هیدروکسی اسید هستند که بر روی پوست ناحیه مورد نظر اعمال می‌شوند تا لایه برداری سطحی انجام شود. لایه بردهای مکانیکی هم نوع دیگری از لایه بردارها هستند که حاوی دانه های ریزی برای سایش پوست بوده و با سایش روی پوست لایه برداری منطقه مورد نظر را انجام می دهند. استفاده از هر نوع لایه بردار به دلیل ایجاد حساسیت یا زخم بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

4-میکرودرم ابریژن

در این روش که بوسیله پزشک متخصص پوست یا کلینیک زیبایی متخصص انجام می شود از یک سطح ساینده برای برداشتن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. با سایش سطح پوست امکان رشد پوست جدید و روشن فراهم می شود. در این روش با یک وسیله دستی، کریستال های بسیار ریز روی سطح پوست اسپری می شود که موجب برداشته شدن بالاترین لایه‌ی پوست می‌گردد. در مرحله بعد پوستی که به حالت پوسته پوسته در آمده است با کمک یک پمپ مکش برداشته شده و در یک مخزن، جمع آوری می‌شود.

5-درم ابریژن

در این روش سطحی‌ترین لایه‌ پوست با استفاده از یک برس سیمی مخصوص برداشته می‌شود. این برس به سرعت می چرخد و سطح پوست را صاف می‌کند. پس از کار پوست خود را ترمیم می کند. این روش نه فقط پوست تیره را هدف قرار می‌دهد بلکه موجب کاهش چین و چروک و خطوط موجود روی پوست نیز می‌گردد. می توان برای از بین بردن جای جوش‌های عمیق و لکه‌های قهوه‌ای از این تکنولوژی استفاده کرد. این روش برای صاف کردن  پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6-روشن کردن پوست با لیزر

لیزر با آسیب زدن به سلول‌های تولیدکننده‌ ملانین پوست را برای رشد مجدد تحریک می کند. لیزر از جمله روش های سریع و بدون عارضه برای روشن کردن پوست می باشد.

لیزر فرکشنال

روش کار فرکشنال CO2 لایه‌برداری پوست است. پرتوهای لیزر دی اکسید کربن لیزر، موجب ایجاد سوراخ های بسیار ریزی در لایه‌ بیرونی پوست می‌شود. پس از آن پوست صورت، پوسته پوسته شده و می ریزد و جای پوست آسیب دیده را پوست جدید و سالم می گیرد. با این عمل در حقیقت افزایش تولید کلاژن صورت می گیرد.

7-مزوتراپی

مزوتراپی تزریقات حاوی گلوتاتیون به عنوان یک عامل فعال است. گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان است که با ویتامین C استفاده می شود تا رنگ پوست را روشن کند. تزریقات به مدت ۲ تا ۴ هفته به‌صورت هفتگی انجام می گیرد. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بوده که وجود آن برای تشکیل و ثبات کلاژن و الاستین ضروری است. ویتامین ث همچنین خواص روشن‌کننده‌ی پوست نیز دارد. این مواد تزریقی، به‌عنوان ماده‌ی فعال، گلوتاتیون نیز دارند. پس از تکمیل دوره اول درمان، ممکن تزریقات ماهیانه ۱ یا ۲ بار انجام می شود. درصورت استفاده از دوز کم بوده و انجام مرتب آزمایش، این روش هیچ عارضه‌ جانبی بوجود نخواهد آمد و تزریق ها با سوزن های بسیار نازکی انجام یم شود به همین دلیل بدون درد خواهدبود. این روش برای از بین بردن خال و لک و اسکار و چین و چروک های ریز استفاده می شود.

8-کرایوتراپی

این عمل با استفاده از نیتروژن مایع برای منجمد کردن ضایعه‌ پوستی و از بین بردن آن انجام می شود. در این روش سلول‌های لایه سطحی پوست از بین می رود و بدن برای رشد مجدد اقدام می کند. پس از 3 تا 4 ماه از انجام عمل، ملانین اضافی خال‌ها و لکه‌های صورت به سطح پوست آمده و به طور طبیعی دفع می‌شود.

از روش های دیگر سفید کردن پوست می توان به ماسک های طبیعی، رطوبت رسانی به پوست و پاکسازی اشاره کرد.

مزایای روشن سازی پوست صورت

  • روشن و سفید کردن پوست اعتماد به نفس را تقویت می‌کندو از نظر احساسی و روانی برای فرد مفید خواهد بود.
  • باعث از بین رفتن لک و جای جوش و چین چروک می شود.
  • به حذف ملاسما، ناهماهنگی رنگ پوست و لکه‌های تیره‌ی پوستی (هیپرپیگمنتاسیون) کمک می کند.
  • باعث از بین رفتن لکه های پوستی بر اثر کهولت سن و بارداری می شود.
  • دلیل داشتن پوست سالم است.
  • رنگ پوست را بهبود می دهد.
  • پوست آفتاب سوخته را درمان می کند.

عوارض ناشی از سفید کردن پوست صورت

  • استفاده‌ی طولانی‌مدت از بعضی روش ها ممکن است پوست را دچار پیری زودرس کند.
  • هیدروکینین می‌تواند باعث تغییر رنگ ناخواسته و دائمی در پوست شود.
  • استفاده از داروهای سفیدکننده بدون نظر پزشک باعث ایجاد تنش و حساسیت‌های پوستی می شود.
  • احتمال قرار گرفتن در معرض جیوه.
  • محصولات حاوی استروئید ممکن است مشکلاتی مانند ضعف سیستم ایمنی ایجاد کنند.
  • نازک شدن پوست، عفونت، تأخیر در بهبود زخم و آکنه
  • خطر ابتلا به سرطان پوست در هنگام در معرض قرار گرفتن آفتاب

افراد مناسب برای روشن کردن صورت

۱۸ سال به بالا

وجود لک در پوست مخصوصا صورت

افرادی که تمال دارند رنگ پوست خود را هماهنگ کنند.

روشن کردن پوست برای چه کسانی مناسب نیست

خانم های باردار

مادران شیرده

در صورت استفاده از هر نوع دارو و داشتن هر بیماری پزشک خود را مطلع نمایید تا در صورت امکان بهترین روش را برای شما انتخاب کند.

5 روش مراقبت از  پوست

  1. خواب کافی

بدن به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد. بهترین زمان برای خواب 12 شب تا 8 صبح است و خواب کمتر به معنی خراب شدن پوست با سرعت بیشتر است. وقتی ساعت خواب منظم و به اندازه دارید، جریان خون در پوست افزایش پیدا می کند. می توانید موقع بیدار شدن چهره خود را در آینه ببینید و به راحتی متوجه این تغییر شوید.

  1. نوشیدن آب کافی است

هر روز به اندازه کافی آب بنوشید تا پوستتان به‌اندازه کافی آب‌رسانی شود و رطوبت خود را حفظ کند. بسیاری از عارضه‌های پوستی و برخی از جوش‌ها و لک‌ها به دلیل خشکی پوست بوجود می آید. نوشیدن آب کافی باعث دفع سموم از بدن می شود و پوست را شفاف می کند.

  1. استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر پوست حساسی دارید و خانه و محل زندگی یا کار شما نورگیر است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. هر 4 ساعت یک بار پوستتان را تمیز کنید و ضد آفتاب را تمدید کنید. بهتر است ضد آفتاب بدون رنگ باشد. ضد آفتاب های رنگی دارای کرم پودر هستند و این مواد می تواند منافذ پوست را ببندد و این امر موجب می شود ورود مواد موثر ضد آفتاب به لایه های زیرین پوست انجام نگیرد. این بسته شدن منافذ باعث ایجاد لک در پوست نیز خواهد شد.

  1. استفاده از مرطوب کننده ها

همه انواع پوست نیاز به استفاده از مرطوب کننده‌های مختلف یا روغن مناسب پوست دارد. استفاده دو بار در روز توصیه می شود. مرطوب کننده پوست‌های چرب نباید بر پایه روغن باشند و  برای پوست خشک مرطوب کننده‌های روغنی مناسب است. مرطوب کردن پوست از خشکی و پوسته‌پوسته شدن جلوگیری می کند. آب‌رسانی باعث تقویت فوری رنگ پوست خواهد شد و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.

  1. استفاده از تونر

تونرها جزو محصولات آرایشی و بهداشت هستند که بعد از شستشو و تمیز کردن پوست با شوینده مخصوص استفاده می شوند. تونرها آلودگی‌هایی که بعد از شستن صورت روی پوست باقی مانده را از بین می برند، pH پوست را بعد از شستشو تنظیم می کنند و مانع خشکی یا چربی پوست می شوند. به علاوه تونر سطح پوست را تقویت و آبرسانی می کند. استفاده از محصولات معتبر و مناسب با پوست بسیار مهم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *