روشن سازی زیر بغل

تیرگی زیر بغل با پوشیدن لباس های بدون آستین و حضور در جمع برای بعضی باعث ایجاد شرم و خجالت می شود و ممکن است ترجیح دهند در این جمع ها حاضر نشوند.

تیرگی زیر بغل از نظر پزشکی خطرناک نیست ولی باعث کاهش اعتماد به نفس شخص در جمع می شود و بهتر است با روش های درست و بی خطر برای رفع آن اقدام شود، در ادامه به موارد مربوط به این مساله می پردازیم.

دلایل تیرگی زیربغل، زانو، آرنج و کشاله ران

  1. ساییده شدن و ایجاد اصطکاک پوست به پوست یا لباس خصوصا اگر تنگ باشد و یا این که شخص دارای اضافه وزن باشد. گذاشتن مداوم آرنج روی سطوح سخت
  2. استفاده از ژیلت باعث ایجاد آسیب به پوست شده و ساییدگی های ریزی بوجود می آورد. با تیغ زدن زخم های کوچکی بوجود می آید و این کار باعث بدشکل شدن پوست خواهد شد.
  3. استفاده از مام یا دئودورانتهای مضر که دارای مواد شیمیایی مضری هستند و استفاده از آنها باعث ایجاد پیگمانتاسیون (پیسی) و یا تیره تر شدن پوست می شود. الکل و عطر قوی در اسپری‌ها نیز دلیل دیگری است.
  4. وجود رطوبت یا عرق که باعث ایجاد حساسیت و درنتیجه تغییر رنگ پوست می شود. تعریق بیش از حد در بعضی افراد باعث ایجاد این مورد خواهد شد.
  5. عدم تعادل هورمونی و تغییرات هورمونی مخصوصا در زمان بارداری باعث ایجاد تیرگی در بخشهایی از بدن از جمله گردن، پشت گردن، آرنج و کشاله ران خواهد شد.
  6. ممکن است تیرگی زیر بغل بر اثر عوامل ژنتیکی ایجاد شود.

در برخی افراد که بصورت ارثی پوست تیره ای دارند قسمت هایی از بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و سر زانوها نسبت به سایر قسمت ها تیره تر است.

  1. عفونت از رشد و تکثیر باکتری بوجود می آید و سوخت و ساز کورینه باکتریوم، در این ناحیه باعث آزاد شدن موادی می شود که سبب تیرگی پوست زیربغل خواهد شد (متابولیزه شدن باکتری‌های عرق و چربی پوست). این عفونت می تواند به دلیل شستن نادرست زیر بغل بوجود بیاید.
  2. با التهاب ناشی از آسیب یا آلرژی و درنتیجه تجمع بیش از حد رنگ‌دانه‌ها در این قسمت، تیرگی به وجود می آید.
  3. دلیل بعدی تجمع سلول های مرده پوست به دلیل استفاده از مواد شیمیایی است. سلول های سطح پوست همواره در حال تکثیر و جایگزین شدن می باشند. انجام لایه برداری و حذف سلول مرده تاثیر بسیار زیادی در روشن سازی زیر بغل خواهد داشت.
  4. دلیل بعدی مصرف قرص‌های ضدبارداری با پایه‌ آندروژن است.
  5. ملانوز در افراد سیگاری
  6. هایپرپیگمانتاسیون (افزایش ملانین)
  7. اریتراسما (عفونت باکتریایی)
  8. بیماری آدیسون (آسیب غده فوق کلیه)
  9. ملاسما (لکه های تیره روی پوست)
  10. رسوب هموسیدرین (Hemosiderin)
  11. آکانتوز نیگریکانس که اغلب نشانه ای از دیابت، چاقی یا سطح غیرطبیعی هورمون است که باعث افزایش ییگمنت ها و رنگدانه های پوست و درنیتجه باعث تیرگی پوست در این نواحی می شود.
  12. برخی از بیماری های زمینه ای مانند دیابت موجب تیرگی زیر بغل می شوند، به این ترتیب که انسولین مصرف شده توسط بیماران مبتلا به دیابت با رنگدانه های پوستی تداخل پیدا کرده و سبب تیره شدن پوست این افراد می شود.
  13. بر اساس آخرین مطالعات محققان دریافتند بیماری نادر پوستی به نام آکانتوز نیگریکان (وضعیتی که به دیابت‌های مقاوم نسبت به انسولین مربوط می‌شود) نیز چنین عارضه ای را بوجود می آورد.
  14. تیرگی ناگهانی پوست یکی از نشانه های سرطان می باشد. سرطان می تواند بر اعضای مختلف بدن از جمله کبد تاثیر بگذارد و  با افزایش رشد سلول های رنگدانه ای، سبب تیرگی پوست شود.
  15. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند معمولا در برخی نواحی دارای پوست تیره تری هستند.
  16. مصرف بعضی دارو باعث تیره شدن پوست خواهد شد.
  17. آخرین مورد مصرف سیگار است.

برای پیشگیری از تیرگی زیر بغل چکار کنیم؟

  1. برند دئودرانت و محصولات بهداشتی ضد تعریق خود را تغییر دهید.
  2. از لباس های گشاد و راحت و از جنس الیاف طبیعی استفاده کنید.
  3. روش هایی مانند لیزر و وکس را با ژیلت و تیغ جایگزین کنید.
  4. سلول های مرده پوست با استفاده از کرم های لایه بردار از بین ببرید.
  5. از ژیلت های نو در هنگام اصلاح استفاده کنید.
  6. مصرف مرطوب کننده های بدون رنگ و بو پس از اصلاح را بکاربگیرید.
  7. بوسیله بوتاکس و یا سم بوتولونیوم نوع A تامدتی می توانید تعریق بیش از حد را کنترل کنید.
  8. ترک مصرف سیگار
  9. اگر اضافه وزن دارید سعی کنید به وزن نرمال برسید.
  10. رعایت بهداشت و استحمام به موقع
  11. تغییر سبک زندگی

9 روش برای رفع تیرگی زیر بغل

۱– استفاده از کرم ها و ترکیب‌های رتین آ، استروئیدها، هیدروکینون ،ترتینوئین، کورتیکواستروئیدها، اسید آزلائیک یا اسید کوجیک

قبل از استفاده از این داروها حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید تا متخصص پوست بهترین نوع کرم سفید کننده و بلیچینگ را در صورت نیاز برای شما تجویز کند. این کرم ها اثر خود را با جلوگیری از تولید ملانین در پوست اعمال می نماید و اگر غلظتشان بیش از حد زیاد باشد یا به مدت طولانی استفاده شوند، می تواند باعث تیرگی بیشتر شوند. همچنین ممکن است سمیت کبدی ایجاد کنند.بنابراین برای جلوگیری از حساسیت و سوزش و حتی مسمومیت با این محصولاتاز قبیل ژلها، اسکرابها و کرمهای غیرتجویزی پوست با متخصص مشورت کنید.

معمولا این مواد اولیه در کرم های سفید کننده استفاده می شود:

اسید ماندلیک، اسید کوجیک، آلفا آربوتین، نیاسینامید

این کرم ها فقط باید تحت نظر متخصص پوست استفاده شوند:

کرم های رتینوئید: تری تینوئین ( Tretinoin) به عنوان اولین روش درمان دارویی است که در صورت استفاده منظم سبب سفید شدن زیر بغل می شود.

کرم های لایه بردار: این کرم ها با داشتن مواد شیمیایی سبب حذف سلول های مرده پوست و رفع سیاهی زیربغل می شوند

کرم Calcipotriene: این کرم حاوی ویتامین Dاست. Calcipotrieneبه صورت موضعی سبب کاهش رنگدانه های پوستی خواهد شد.

2- لایه برداری یا پیلینگ با مواد شیمیایی

لایه برداری بوسیله اسید صورت می گیرد، به این صورت که لایه سطحی پوست آسیب دیده بوسیله اسید لایه برداری می شود. بعد از انجام این عمل، سلول‌های مرده پوست می‌ریزند و پوست سالم و شفاف ساخته می شود.

اسیدهایی که در این روش درمانی استفاده می شوند معمولاً از نوع اسیدهای آلي و طبیعی موجود در میوه‌ها هستند که به نام اسیدهای آلفا هیدروکسی نيز شناخته می‌شوند. تریکلرو استیک اسید و یا فنول هم به جز اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی در این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش با درمابراسیون (خراشاندن سطح پوست توسط مایع سوزان یا تیغ برای از بین بردن جای زخم، جوش و غیره) یا میکرودرم برای تمیز کردن کامل پوست استفاده می شود. گاهی پزشک در صورت تشخیص اریتراسما، اریترومایسین موضعی یا کلیندامایسین و یا آنتی بیوتیک خوراکی تجویز خواهد کرد. اسید کوجیک یک آنتی اکسیدان قوی می‌باشد. اسید سالیسیلیک و اسید گلایولیک هم می‌توانند باعث لایه برداری آرام پوست و حذف لکه‌های رنگی روی آن شوند و به سلول‌های جدید پوست کمک کنند.

لایه برداری با مواد شیمیایی باعث روشن شدن رنگ پوست زیر بغل بطور یکنواخت خواهد شد.

مصرف هیدروکوئینون یا فرآورده هاییکه غلظت هیدروکوئینون فعال آنها بیش از سه درصد است، به هیچ وجه توصیه نمی شود

3- سفید کردن زیر بغل با بوتاکس

یکی از دلایل سیاهی زیر بغل ، تعرق بیش از حد است. با تزریق بوتاکس میزان تعرق کاهش می یابد و از بوی بد عرق و تغییر رنگ پوست جلوگیری خواهد شد. این روش معمولا برای کشیدن و سفت کردن عضلات صورت استفاده میشد ولی امروزه برای کاهش تعریق به مدت شش ماه می توان از این روش استفاده کرد. این عمل سی دقیقه زمان نیاز دارد. در این روش ابتدا از یک کرم بی حس کننده در ناحیه استفاده می شود و سپس یک ماده یددار روی پوست مالیده می‌شود تا رنگ پوست تیره‌تر شده و منافذی که محلول بوتاکس باید در آن تزریق شود، مشخص شود. در مرحله آخر از پودر تالک برای تسکین درد در ناحیه مورد عمل استفاده می‌شود.

4- سفید کردن زیر بغل با میکرودرم ابریژن

روش سفید کردن پوست بامیکرو درم ابریژن علاوه بر موارد رفع تیرگی آرنج و کشاله ران و زیر بغل، جای زخم، جای آبله و لکه های ناحیه هایی مانند زیربغل، دست، ساق پا، قفسه سینه، پشت بدن و پاها مورد استفاده قرار می گیرد.

به این صورت که در ابتدا  لایه سطحی پوست بوسیله الماسهای طبیعی بسیار ریز ساییده می شود و سلولهای مرده پوستی به روشی استریل و کنترل شده برداشته می شوند. سپس از ترکیبات فرآورده های سفید کننده روی سطح پوست استفاده می شود تا پوست جدید شروع به رشد کرده و تیرگی پوست از بین برود.

5-  هیدرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن یک راه درمانی جدید و بدون نیاز به دوران نقاهت است. هیدرودرم الیژن از میکرودرم ابریژن ملایم تر است. بطور همزمان با تزریق آب یا سرم به لایه های عمیقتر پوست ،پوست مرده را لایه برداری میکند. این عمل باعث آبرسانی به سطح پوست میشود. این روش پوست را جوان تر ، شاداب تر و روشن تر خواهد کرد.

6- لیزر رفع موهای زائد

یکی دیگر از گزینه های درمانی برای رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران از بین بردن مو از طریق لیزر موهای زائد است. با از بین بردن فولیکولهای مو و یا ریشه های مو تیرگی این نواحی از بین می رود.

 

7- رفع تیرگی زیر بغل با لیزر

در صورتی که روش های دیگر موثر نباشند و طبق نظر پزشک متخصص پوست یا کارشناس، می توانید از این روش استفاده کنید. بوسیله لیزر می توان تیرگی نواحی دیگر بدن را نیز رفع کرد. این روش بیشتر برای کسانی که پوست روشن دارند به کار می رود.

درمان با لیزر برای رفع تیرگی زیر بغل بین یک تا سه جلسه درمانی نیاز دارد و این بسته به نوع پوست و وسعت ناحیه درمان، مقاومت پوست وشرایط دیگر متقاضی است که باید بوسیله کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد. نتیجه نهایی بین 50 تا 90 درصد بهبودی را در پی خواهد داشت.

این وسیله انرژی نور را دریافت می‌کند و آن را به یک انرژی ارتعاشی کوچک تبدیل می‌کند. این انرژی ارتعاشی که برای رفع تیرگی زیر بغل استفاده می شود، رنگ‌دانه‌های پوست و مناطق تیره رنگ را تخریب می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود پوست روشن‌تر به نظر آید. این روش برای آقایان نیز قابل استفاده می باشد.

روش کار

یک عینک محافظ به بیمار داده می شود تا چشمها در برابر اشعه محافظت شود. یک لایه نازک از ژل روی ناحیه تحت درمان اعمال می‌شود. دستگاه لیزر روی پوست قرار داده می‌شود و روی نواحی تحت درمان حرکت داده می‌شود، بیمار تشعشعات نوری را احساس می‌کند.

بسیاری از بیماران بلافاصله بعد از جلسه درمان، مشاهده می کنند که پوست زیر بغل تیره تر شده است که رنگ اولیه یک واکنش مثبت مبنی بر این مطلب است که رنگ‌دانه‌ها با موفقیت توسط لیزر مورد هدف قرار گرفته‌اند. بعد از گذشت یک یا دو روز، نواحی تیره رنگ به صورت یک خال قهوه‌ای به چشم می آید که با گذشت حدود یک تا دو هفته می شود.

اگر به درد حساس هستید کارشناس مربوطه را در جریان بگذارید تا برای شما مسکن تجویز شود.

آیا تیرگی زیر بغل قابل برگشت است؟

اگر علت اصلی این عارضه رفع نشود (به عنوان مثال قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید)، تیرگی زیر بغل می‌تواند در طول زمان دوباره پدیدار شود. بنابراین بعد از درمان به هر بیمار یک برنامه داده می‌شود تا احتمال بازگشت رنگ‌دانه‌ها را به حداقل برساند.

لیزر مونالیزا (CO2)

توصیه می شود برای نتیجه بهتر ابتدا، موهای زائد زیر بغل بوسیله تکنولوژی لیزر موهای زائد از بین برود و پس از آن طبق نظر پزشک یا کارشناس متخصص، لیزر مونالیزا (CO2)، برای روشن سازی زیر بغل استفاده شود. لیزر مونالیزا سطح پوست را لایه برداری می کند و پس از آن پوست جدید و سالم شروع به رشد می کند. لیزر مونالیزا برای درمان های زیبایی و جوانسازی نیز بسیار مورد استفاده است.

روش کار

کار دستگاه لیزر مونالیزا با لیزر مخصوصی به نام لیزر CO2 انجام می شود. این لیزر، بسیار موثر است و بیماری ها و مشکلات زنان را به راحتی درمان می کند. پرتوهای لیزر CO2  به سطح پوست تابانده می شود. فرکانس و شدت اشعه های لیزر با توجه به شرایط هر بیمار مشخص می شود.

اشعه بر لایه های زیرین پوست اثر می گذارد و موجب تحریک کلاژنسازی در این بافت ها می شود.

بوسیله اشعه زخمهایی بسیار ریزی در سطح پوست ایجاد می شود و بدن شروع به ترمیم این ناحیه می کند و بافتهای نو شروع به رشد خواهد کرد.

11 مزیت درمان با لیزر روشن کننده

  1. بهبود بافت پوست
  2. از بین بردن حالت پوست مرغی
  3. از بین بردن لکه های تیره
  4. دوران درمان و بهبود بسیار کوتاه
  5. روشی ساده و ایمن برای سفید کردن زیربغل
  6. اثر بخشی سریع
  7. عدم نیاز به بیهوشی
  8. هزینه بسیار کمتر از جراحی
  9. مشاهده تغییرات بلافاصله پس از لیزر
  10. بدون درد
  11. بدون خونریزی

8- لایه بردار IPL

آی پی ال یکی از روش های درمانی برای بسیاری از مشکلات پوستی از جمله روشن کردن زیر بغل استفاده می شود. عملکرد آی پی ال تقریبا شبیه به لیزر می باشد.

IPL ها دستگاه های Light Base هستند و چون توان تولید طول موج های گوناگونی دارند، در پوست وزیبایی از جمله رفع موی زائد، جوان سازی پوست، درمان آکنه و درمان کک و مک و… مورد استفاده زیادی دارا می باشند.

آی پی ال (سیستمهای نور شدید پالسی) جزو سیستم های نوری شبیه از لیزر است ولی قدرت اثر یا حتی ماندگاری اثرش از لیزرهای رفع موهای زائد کمتر است. این دستگاه، طیفی از طول موجها را از 1200-400 نانومتر، تولید می کند. براساس فیلتری که جلوی نور آن قرار داده می شود، طیف نوری مناسب برای درمان تولید می گردد.

دستگاه های IPL ، لیزر نیستند اما بی خطر هم نیستند و اگر توسط افراد غیرمتخصص استفاده شود و فیلتر و انرژی مناسبی برای دستگاه آی پی ال انتخاب نشود، سوختگیهای شدیدی را برای افراد مخصوصا با پوستهای سبزه به وجود خواهد آورد.

مکانیزم دستگاه آی پی ال

تکنولوژی استفاده شده در دستگاه آی پی ال intense pulse light به معنی سیستم های نور متراکم پالسی است. در اصل فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند و قادر به ایجاد اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست می باشد.

این نور شدید بر لایه ی سطحی پوست (اپیدرم) بی اثر است و با وارد شدن به لایه های عمقی تر پوست(درم)، باعث بازسازی پوست از درون می شود. طول موج های مختلف با تاثیر بر ساختمان های مختلف پوست، ضایعات مختلف پوستی را درمان می کند.

موارد کاربرد IPL

1.جوانسازی پوست

2.درمان لکه های پوستی

3.رفع جای جوش و آکنه

4.درمان اسکار جراحی ، سوختگی و زخم

5.درمان لکه های ناشی از آفتاب (ملاسما)

6.درمان آفتاب سوختگی

7.رفع چین وچروک های ناشی از افزایش سن

8.درمان لکه های ناشی از افزایش سن

9.درمان پیسی و کک و مک

10.درمان منافذ باز پوست

11.درمان پوست های چرب با منافذ باز

12.درمان روزاسه (قرمزی های پراکنده پوست)

13.رفع لکه های مادرزادی و ماه گرفتگی

14.درمان بعضی ضایعات عروقی سطحی

15.بازسازی پوست های خشک و مرده

16.رفع چروک های عمیق

17.درمان عروق عنکبوتی

18.رفع ضایعات پیگمانته

19.درمان واریس

20.رفع مو های زائد البته نه صورت دائمی

اقدامات قبل از درمان آی پی ال

  1. حداقل 30 روز قبل از شروع درمان برنزه سازی پوست انجام ندهید.
  2. با مشورت با پزشک، از مصرف داروهای حساسیت زا به نور خودداری کنید.
  3. لایه بردارهای قوی را حداقل یک هفته قبل درمان انجام ندهید.

درمان با آی پی ال برای چه کسانی مناسب نیست؟

  1. افرادی که دیابت کنترل نشده دارند
  2. افراد دارای پوست های بسیار حساس
  3. کسانی که از داروهای ضد انعفاد خون استفاده می کنند.
  4. کسانی که مبتلا به سرطانها و تومورهای بد خیم بویژه سرطان پوست هستند.
  5. اشخاصی که حساسیت شدید به نور خورشید دارند.
  6. اگر از برونز کننده استفاده کرده اید.
  7. بارداری
  8. سابقه ی تبخال و بیماری های عفونی پوستی
  9. افراد با سابقه تشنج های حساس به نور
  10. مادران در دوران شیردهی

مراحل درمان با آی پی ال IPL

در ابتدا یک لایه ژل سرد روی ناحیه مالیده می شود و نیاز است بیمار از عینک محافظ استفاده کند. پزشک هندپیس را به آرامی روی پوست حرکت می دهد و نور بصورت پالس های کوچک به پوست می رسد که معمولا بدون ناراحتی و درد می باشد.

عوارض ای پی ال IPL

قرمزی و سوزش در ناحیه تحت درمان که چند ساعت بعد از درمان زفع می شود.

گاهی مواقع پوست دچار سوختگی سطحی می شود که در صورت حمام آفتاب نگرفتن و انجام ندادن سولاریم در دو هفته قبل از درمان این عارضه بوجود نخواهد آمد.

تفاوت لیزر و IPL

گاهی به اشتباه تصور می شود کهIPL نوعی از لیزر است و یا هر دو یک کار مشابه را انجام می دهند در صورتی که اینطور نیست. عملکرد و ساختار هر دو متفاوت بوده و طیف نور خروجی از هر دو دستگاه متفاوت است.

IPL با ساطع و شلیک شدن نور فیلتر شده ضربانی توسط لامپ زنون در طیف وسیع و گسترده عمل می کند و این ویژگی مهم یعنی تنوع در ایجاد طول موجهای مختلف انرژی در یک دستگاه واحد در لیزر وجود ندارد، چون دستگاه های مختلف لیزر، هرکدام بنا به طول موج معینی از نور که تولید می کنند، محدوده معینی را تحت تأثیر و درمان قرار می دهند.

تفاوت دیگر IPLبا لیزر، در حوزه کروماتیک های نور یا طیف رنگ هایی است که هر کدام از این سیستم ها ممکن است به وجود آورند. لیزر، مونوکروماتیک است؛ به این معنی که بنا به طول موجی که ایجاد و از خود ساطع می کند، فقط یک رنگ از طیف نور را در خود دارد، ولی IPLطیف گسترده و وسیع طول موجی که ایجاد می کند، مولتی کروماتیک بوده و رنگ های متنوع و مختلفی که هرکدام می تواند ضایعه ای را تحت درمان قرار دهد، به وجود می آورد.

9- جراحی منجمد سازی

این روش به معنی استفاده از نیتروژن مایع است. تزریق نیتروژن مایع در ناحیه مورد نظر باعث نابودی سلول‌های پوستی و تحریک رشد سلول‌های جدید خواهد شد. کارایی این روش، به عمق رنگدانه‌ها در پوست بستگی دارد. این روش هیچ بریدگی و آثار زخم ایجاد نمی کند. این روش برای درمان کک و مک هم قابل استفاده می باشد.

تنها عیب این روش گران‌ بودن آن است.

برای انتخاب بهترین و موثرترین روش بنا به شرایط شخص، کارشناسان کلینیک زیبایی نابلکس آماده ارائه مشاوره و انجام بهترین روش در اصفهان درمانی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *