ماساژ درمانی برای افسردگی

درمان بوسیله ماساژ عمری 3000 ساله دارد، همچنین تحقیقات علمی انجام شده در طولانی مدت بر روی افراد مختلف نشان می دهد، درمان افسردگی بوسیله ماساژ درمانی امکان پذیر است، بعضی پزشکان معتقدند علت این بهبودی ایجاد ارتباط عاطفی با لمس کردن و ترشح بعضی هورمون ها و یا افزایش گردش خون و در نتیجه اکسیژن به بافتها و مغز است که باعث عملکرد بهتر شخص پس از ماساژ می شود. اما بهتر است تعریف درستی از افسردگی داشته باشیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که  توانایی های طبیعی فرد را در انجام کارهای روزمره تحت تاثیر قرار می دهد و در گرفتن تصمیمات مهم زندگی و نیز انجام آنها تداخل ایجاد می‌کند.

افسردگی شامل عدم تعادل هورمونی در مغز فرد مبتلاست که می‌تواند در اثر ضربه، حوادث زندگی، تغییرات ناگهانی و یا آلزایمز ایجاد شود. شایع ترین علامت افسردگی غم و اندوه است ولی عصبانیت و تحریک پذیری، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی لذت بخش بوده اند، اختلالات خواب، تغییر در اشتها، مشکلات شناختی و همچنین درد جسمی مانند کمر درد یا سردرد جزو علائم شایع این بیماریست.

علائم افسردگی:

احساس غم و اندوه به صورت مداوم، اضطرب، احساس ناامیدی و یا بدبینی، احساس گناه، احسای بی فایده بودن و یا ناتوانی، تحریک پذیری، بی قراری، از دست دادن علاقه و انگیزه به فعالیت‌ها یا سرگرمی‌هایی قبلا برای فرد لذت بخش بوده، خستگی و کاهش انرژی، عدم تمرکز، بی خوابی، بیداری زود هنگام یا خواب بیش از حد، پرخوری، یا از دست دادن اشتها، افکار خودکشی، اقدام به خودکشی، درد یا دردهای مداوم، سردرد، گرفتگی یا مشکلات گوارشی که قابل درمان نیست.

افسردگی می‌تواند بر بیماری هایی مانند آرتریت، آسم، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و چاقی تأثیر منفی داشته باشد.

اما انواع مختلف افسردگی وجود دارد از جمله افسردگی زنان در دوران بارداری و پس از زایمان و افسردگی فصلی (SAD )که از هر پنج نفر، یکی تحت تأثیر تغییرات فصلی قرار می گیرد. کوتاه شدن روز و سرمای هوا باعث کاهش انرژی و بی حالی و مشکل بیداری در صبح و اشتهای بیشتر به خصوص تمایل به شیرینی و نشاسته در این نوع اختلال خواهد شد.

مدیریت استرس

آموزش مدیریت استرس یعنی یادگیری روش های آرام سازی و مراقبت از خود که شامل نفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و تای چی و ماساژ درمانی است.

تاثیر ماساژ بر افسردگی

انجام ماساژ بصورت منظم باعث کاهش افسردگی فصلی با کاهش کورتیزول(هورمونی را که در پاسخ به استرس تولید می‌شود) و افزایش سروتونین (یکی از مکانیسم ‌های ضد درد بدن) می شود.

با کاهش کورتیزول و افزایش سروتونین، بدن در مقابله با درد، اضطراب و احساس غم تقویت می‌شود. سروتونین در تنظیم خلقی، اشتها، خواب، حافظه و یادگیری موثر است.

با ایجاد آرامش و تمرکز در فرد، تعادل عاطفی و در نتیجه بهبودی در حالات جسمی شخص بوجود می اید. با این اوصاف شخص اعتماد به نقس بهتری خواهد داشت و برای بهبود وضعیت خود تلاش بیشتری خواهد کرد. ارتباط ذهن و جسم غیر قابل انکار است و این دلیلی برای بهبود شخص مبتلا به افسردگ است.

کم کم شخص می تواند ورزش را شروع کند و رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرد و در روند بهبودی خود بسیار موثر و مثبت عمل کند.

به همین ترتیب ماساژ می‌تواند در بهبود خلق و خو، کاهش افسردگی، کاهش دردهای مزمن، افسردگی زنان باردار، کمر درد، سردردهای تنشی، خستگی مزمن، فشار خون بالا، زنان مبتلا به اختلال قبل از قاعدگی و زنان شاغل موثر باشد.

ماساژ علائم جسمی مرتبط با افسردگی از جمله سفت شدن عضلات و بافت‌های همبند که می‌تواند باعث درد و محدودیت حرکتی شود را کاهش می دهد و با افزایش جریان خون باعث ایجاد آرامش می‌شود.

استرس و اضطراب ریشه بسیاری از بیماری هاست و در زندگی ماشینی امروز قابل حذف نیست ولی می توان به روش های مختلف آن را کنترل کرد و از عوارض آن فاصله گرفت. می توان گفت همه افراد به نوعی افسردگی را در بازه ای از زمان عمر خود تجربه می کنند ولی همه افراد توان مقابله و کنترل و یا درمان آن را نخواهند داشت.

ماساژ یک روش کمکی است که علاوه بر مراجعه به پزشک و انجام دستورات مبنی بر مشاوره یا مصرف دارو، به فرد در کنترل و درمان فرد کمک می کند، پس قطع سرخود درمان و انتظار بهبودی با ماساژ به تنهایی انتظار اشتباهی است و می تواند عوارض شدیدتری برای شخص بوجود بیاورد.

تاثیر ماساژ بر بی خوابی

خواب یک نیاز حیاتی انسان است. در زمان خواب مغز و بدن خود را بازسازی می کنند. محرومیت از خواب بر عملکرد روحی و روانی تاثیرات مخربی ایجاد می کند از جمله ضعیف شدن سیستم ایمنی، تمرکز و سطح انرژی و تغییرات خلقی.

قسمتی از مغز مسئول کنترل احساسات، تصمیم گیری و واکنش اجتماعی است، این ناحیه برای بازسازی و تقویت به خواب نیاز دارد و وقتی شخص به اندازه کافی نمی خوابد همه این توانایی ها را از دست می دهد و احساس افسردگی و اضطراب خواهد کرد.

ماساژدرمانی کیفیت خواب را بهبود می دهد و در نتیجه اضطراب نیز کاهش خواهد یافت و حالات عاطفی نیز بهتر می شود.

در روش های مختلف ماساژ از روغن، سنگ و موسیقی بنا به نوع ماساژ و شرایط شخص ماساژ گیرنده استفاده می شود که هرکدام از این موارد می تواند تاثیر ماساژ را بیشتر کند. همچنین شخص می تواند در تعیین نوع روغن مصرفی یا موارد دیگر نظر خود را اعلام کند.

ماساژ ممکن است با طب سوزنی یا طب سنتی همراه باشد که توصیه می شود در صورت ابتلا به هر بیماری یا مصرف هر دارو قبل از انجام ماساژ ماسور/ماسر را در جریان قرار دهید.

انجام ماساژ برای بعضی بیماران مضر است از جمله افراد مبتلا به شکستگی، پوکی استخوان، سرطان، بارداری، زخم و سوختگی و ابتلا به بیماری های خاص و دریافت داروهایی از قبیل داروی رقیق کننده خون.

یکی از انواع ماساژها برای تحریک دستگاه عصبی پاراسمپاتیک ماساژ سوئدی است که سبب کاهش ضربان قلب می‌شود، تنفس را بهبود می‌بخشد و از تولید بیشتر هورمون‌ استرس جلوگیری می‌کند. با توقف ترشح هورمون‌های استرس، هورمون‌های شادی ترشح می‌شود.

برای انتخاب بهترین و موثرترین روش بنا به شرایط شخص، کارشناسان کلینیک زیبایی نابلکس آماده ارائه مشاوره و انجام بهترین روش در اصفهان درمانی هستند.