عوارض لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ روشی کم‌خطر و سریع برای از بین بردن انواع خال و لک‌های پوستی و تتو است.

روش درمان با لیزر کیوسوئیچ به این صورت است که پس از استفاده از کرم بی حسی در موضع، توسط دستگاه لیزر کیوسوئیچ، مقدار مشخص اشعه به سطح پوست نیازمند درمان تابانده می‌شود. اشعه لیزر کیوسوئیچ بسیار سریع است و به لایه های پوست نفوذ می کند به همین دلیل رنگ‌دانه‌های پوست یا خالکوبی را می‌شکند. رنگ‌دانه‌های شکسته از طریق ماکروفاژهای پوستی جذب می شوند و از طریق سیستم لنفاوی بدن دفع می‌شوند.

در ساعات اولیه بعد از انجام لیزر، محل درمان قرمز و متورم و گاهی خواهد شد که با استفاده از کمپرس یخ می توان این علائم را کم کرد. این علائم طبیعی است و بعد از چند ساعت یا نهایتا 2تا3 روز از بین خواهد رفت. ایجاد لکه‌های به رنگ یا قهوه‌ای و پوسته‌پوسته شدن محل درمان نشانه بهبودی و ساخت سلول های جدید پوست برای جایگزین شدن است. از بین بردن تتو و خالکوبی بسته به نوع جوهر و جنس پوست و عمق تزریق متفاوت است.

در مواردی ممکن است بعد از چند جلسه خال‌کوبی‌ پررنگ‌تر شوند؛ به این دلیل که رنگ‌دانه‌های خال‌کوبی و تتو به سطح پوست می آید که این مورد با ادامه درمان رفع خواهد شد.

پزشک قبل از درمان کرم بی حسی تجویز می کند و بعد از انجام عمل نیز بنا به نیاز کرم و داروهایی تجویز خواهد کرد که در صورت انجام تمام مراقبتها و انجام تمام دستورات عوارضی باقی نخواهد ماند.

بین جلسات لیزر بنا به صلاحدید پزشک 6تا 8 هفته فاصله نیاز است و دلیل آن فرصتی است که بدن برای دفع مواد رنگی و بازسازی پوست نیاز دارد می باشد.

لیزر کیوسوئیچ برای چه کسانی مناسب نیست؟

1-خانم های باردار

2-مادران شیرده

2-افراد با سابقه بروز تبخال (هرپس سیمپلکس)

3- افراد دارای سابقه کلوئید (گوشت اضافی در ناحیه زخم‏های قدیمی)

4- بیمارانی که در شش ماه گذشته داروی اکوتان مصرف کرده اند.

5- افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی

6- اشخاص دارای حساسیت‌های پوستی

7- وجود عفونت یا زخم بازی تا زمان برطرف شدن زخم

8- افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، چون وظیفه دفع رنگ‌دانه‌های پوست بر عهده سیستم لنفاوی است

9-این نوع لیزر بر روی افرادی که پوست روشن‌تری دارند تاثیر بهتری خواهد گذاشت و پزشکان به افراد با پوست خیلی تیره‌، استفاده از روش دیگری را توصیه می‌کنند.

10-در صورت وجود لکه های پراکنده زیادی بر روی پوست این روش توصیه نمی شود.

مراقبت های قبل از عمل

  • مهمترین مورد اعلام بیماری یا داروی مصرفی به پزشک است، هیچ بیماری یا دارو را از پزشک کتمان نکنید.
  • سابقه کلوئید یا گوشت اضافه بعد از ترمیم زخم را به پزشک اطلاع دهید.
  • حداقل از یک ماه قبل از لیزر کیوسوئیچ از حمام آفتاب یا سولاریوم و کرم‌های برنزه کردن پوست نیز استفاده نکنید.
  • دو روز قبل از انجام لیزر، موهای ناحیه درمان را شیو کنید.
  • صورت را از هرگونه کرم و آرایش پاک کنید.

مراقبت‌های بعد از لیزر کیوسوئیچ

1-بعد از انجام لیزر کیوسوئیچ، پوست ملتهب و قرمز می شود، این موارد پس از چند ساعت رفع می شود و می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای کم کردن این عوارض از کمپرس سرد استفاده کنید ولی کیسه را روی محل نکشید، هربار کیسه یخ را روی محل بگذارید و بردارید. در مرحله بعد پوست، پوسته پوسته می شود.

2-تا 24 ساعت بعد از لیزر، ناحیه لیزر شده را نشویید.

طبق دستور پزشک از کرم های تجویز شده استفاده کنید.

3- بین 10 تا 14 روز رنگ قهوه ای تیره پوست از بین می رود. اگر پوست کبود شده باشد، ممکن است رفع تیرگی زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

4-حداقل 7 روز از کرم های تحریک کننده پوست مثل ویتامین A و رتینول و یا لایه برداری پوست استفاده نکنید.

5-هر روز پوست ناحیه را تمیز و مرطوب نموده و از ضد آفتاب استفاده کنید.

6-به مدت طولانی زیر نور خورشید قرار نگیرید. در صورت اجبار از کرمهای ضد آفتاب به میزان زیاد و فواصل زمانی کم استفاده نمایید. پوست وقتی در معرض نور شدید خورشید قرار می گیرد برای حفاظت ملانین می کند و این رنگدانه ها پروسه درمان را با تاخیر یا مشکل مواجه خواهد کرد.

7-از دست‌کاری یا کندن زخم‌هایی که بعد از لیزر ایجاد شده خودداری کنید.

8-پوست را خشک نگه دارید.

شایع ترین عوارض احتمالی لیزر کیوسوئیچ عبارتند از:

  • هایپرپیگمنتاسیون

در بعضی موارد ممکن است لیزر باعث تجمع رنگدانه‌های پوست در ناحیه تحت درمان شود که در نتیجه رنگ پوست آن ناحیه کمی تیره خواهد شد. این عارضه موقتی است و بعد از چند روز بین می رود. برای بهبود سریع تر این عارضه پزشک داروی مناسب را برای فرد تجویز خواهد کرد.

  • هایپوپیگمنتاسیون

هایپوپیگمنتاسیون دقیقآً بر عکس هایپرپیگمنتاسیون است یعنی در اثر لیزر درمانی، رنگ پوست در آن ناحیه کمرنگ‌تر می‌شود که البته این عارضه بسیار نادر است و بیشتر در اثر خطا و یا بی‌دقتی پزشک بوجود می آید. برای بهبودی هایپوپیگمنتاسیون به مدت زمان زیادی نیاز خواهد بود.

  • ایجاد اسکار و زخم که این مورد در صورت عدم وجود خونریزی طبیعی است و بعد از انجام لیزر بدن برای تحریک به تولید سلول های جایگزین ترغیب شده و این زخم و پوسته پوسته شدن ها به مرور از بین خواهد رفت.
  • کبودی در محل لیزر نیز در کمتر از ۱۰درصد بیماران گزارش شده است که این مورد نیز در موارد زیادی به مرور بهبود می یابد. در صورت عدم بهبودی با پزشک مشورت کنید.
  • ایجاد عفونت و زخم پس از درمان با لیزر که در صورت عدم رعایت بهداشت یا وجود بیماری های زمینه ای بوجود می آید. پس از انجام لیزر مراقب محل درمان باشید، از خیس و مرطوب ماندن محل جلوگیری کنید و از داروهای و مواردی که پزشک تجویز نموده به دقت پیروی کنید. در صورت ایجاد عفونت و یا خونریزی در محل، به پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورت عدم استفاده مرتب از ضد آفتاب مناسب امکان برگشت لک و کک و مک وجود دارد.
  • امکان پررنگ تر شدن لک و کک و مک 10 درصد از افراد تحت درمان با لیزر کیوسوئیچ درمان وجود دارد.
  • در صورت مراجعه به افراد غیر متخصص امکان ایجاد عوارض غیر قابل برگشت وجود دارد. قبل از انجام هر عمل زیبایی در مورد پزشک و کلینیک مورد نظر به قدر کافی تحقیق و بررسی کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *