دوره نقاهت لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ از جدیدترین روش های درمانی لک و تتو می باشد که به دلیل سرعت و عمق تابش، تاثیر زیادی در رفع لک و بخصوص تتو با رنگهای مختلف دارد. پس از انجام عملیات لیزر مثل هر روش درمانی دیگر تاثیراتی روی پوست خواهد داشت که با تحریک پوست به تولید سلول جدید این عوارض رفع خواهد شد.

تابش لیزر به رنگدانه ها باعث جذب آن توسط رنگدانه و متلاشی شدن آن می شود و این رنگدانه ها توسط غدد لنفاوی جذب و دفع می گردد.

قرمزی و تورم در موضع درمان طبیعی است و معمولا بعد از گذشت  چند ساعت و نهایتا 2تا3 روز بهبود خواهد یافت. برای رفع التهاب  به طور متناوب به مدت 10 دقیقه به آرامی روی ناحیه تحت درمان یخ قرار دهید، 5 دقیقه صبر کنید و مجددا این کار را انجام دهید. کیسه کمپرس یخ را روی محل نکشید.

عدم انجام حرکات شدید و تکراری در رفع تورم تتوهای بزرگتر در قسمت‌های نیم‌تنه، کمر و پشت و قفسه سینه کمک خواهد کرد. برای رفع تورم بازوها، آنها را بالاتر از قلب خود نگه دارید. این کار به گردش خون کمک می‌کند. برای تتوهای روی پا، پاها را بالا نگه دارید، زیرا نیروی جاذبه زمین خون را پایین کشیده و مانع از گردش خون مناسب می‌شود.

نباید در پانسمان ناحیه تحت درمان خونی دیده شود، مگر در حذف تتوی ابرو و یا وقتی تاولی ترکیده باشد. اما اگر خونریزی شدید باشد، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر تاول ها درد زیادی دارند به پزشک یا کلینیک مربوطه مراجعه کنید.

در مورد پاک کردن تاتو در بعضی موارد در جلسات اول، امکان پر رنگ تر شدن رنگ تاتو وجود دارد که به دلیل انتقال رنگ به لایه بالاتر در پوست رخ می دهد و ندارد و پس از تکمیل جلسات رنگ تاتو بطور کامل از بین می رود.

همیشه محل لیزر را خشک و تمیز نگه دارید.

مصرف درست پماد و دارویی که پزشک پس از انجام عمل لیزر تجویز می کند زمان بهبود کمترو درمان بهتر و موثرتری را در پی خواهد داشت.

مراقبت های پس از درمان با کیوسوییچ

از بین بردن لکه ‌های پوستی تقریبا هیچ عارضه‌‌ای ندارد و پس از انجام درمان نیاز به ریکاروری خاصی نیست و فرد می‌تواند بلافاصله بعد از انجام لیزر به کارهای روزمره‌ خود بپردازید.

دوری از آفتاب تا حد امکان در طول دوره‌ درمان و پس از آن تا بهبودی کامل پوست، از توصیه های موکد در درمان لکه های پوستی است. درصورت لزوم، از مقادیر زیاد کرم‌ ضد آفتاب در فواصل کوتاه اکیدا توصیه می‌شود.

عدم استفاده از لایه‌بردارها در طول درمان و تا بهبودی کامل پس از آن

بسته به تکنولوژی لیزر مورد استفاده خالکوبی، دوران نقاهت و زمان لازم برای بهبودی کاملا  متفاوت است.

معمولا برای پاک کردن تتو از لیزرهای کیو سوئیچ استفاده می‌شود که در سه نوع لیزر الکساندریت، لیزر روبی و لیزر یاگ NdYAG موجود می باشند.با این که هر سه لیزر نتایج مشابهی دارند، لیزر یاگ NdYAG ممکن است باعث تاول و پوسته ریزی و دلمه‌های بیشتری نسبت به دو دستگاه دیگر شود.

با تاباندن لیزر روی ناحیه مورد نظر و نفوذ لیزر، دی اکسید کربن از پوست آزاد می شود و یک لایه رویی روی پوست شبیه یخ تشکیل می گردد. امکان پوسته شدن و تاول زدن پوست چند ساعت پس از درمان وجود دارد و از بین رفت این حالت معمولا 3 تا 14 روز طول می‌کشد. این عوارض جانبی کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی هستند چون بدن شروع به ترمیم پوست آسیب دیده می کند  و به همین دلیل لایه آسیب دیده پوست می‌ریزد تا سلول های جدید پوست شروع به رشد کنند . در بعضی موارد امکان خونریزی کم وجود دارد.

با کمپرس یخ در محل درمان تورم و سوزش کاهش خواهد یافت. پس از گذشت چند روز، تمام عوارض ایجاد شده از بین می رود. حالا نوبت سیستم پاکسازی بدن است که رنگدانه‌های جوهر را کاملا از خود دفع کند که معمولا 6-8 هفته طول می‌کشد. جلسه بعدی لیزر پس از طی شدن این مراحل انجام خواهد گرفت.

روند بهبودی بعد از لیزر پاک کردن تاتو

بعد از انجام عملیات لیزر روی پوست رعایت چند نکته برای کمتر شدن عوارض و دریافت نتیجه مطلوب حائز اهمیت است، از جمله موارد مراقبتی بعد از انجام لیزر :

1-ناحیه تحت درمان در معرض نور خورشید ، آب استخر، آب نمک و حمام و وان آب داغ قرار ندهید

2-رویه بستن و پوسته پوسته شدن پوست خالکوبی طبیعی است و احتمال تاول زدن هم وجود دارد.

3-اگر پوست دچار تاول شد، روی ناحیه درمان پمادهای تجویز شده را استفاده کنید تا تاول ها از بین برود.

4-هرگز دلمه‌ها را نکنید و تاول‌ها را نترکانید

5-از شیو و اصلاح کردن ناحیه تحت درمان تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید.

6-امکان خارش در ناحیه مورد نظر در طول دوره بهبودی وجود دارد، برای تسکین از پمادهایی مانند آکوآفور، پماد ویتامین E، و یا کرم هیدروکورتیزون طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

مراقبت های24 ساعت اولیه پس از لیزر

در صورت لزوم و اجازه پزشک، 2 ساعت بعد از لیزر پاک کردن تتو  با جریان آب کم فشار و غیر مستقیم دوش بگیرید ولی ناحیه خالکوبی را در اب حمام، وان آب گرم، سونا و استخر فرو نبرید.

برای کاهش درد و التهاب از کمپرس سرد استفاده کنید.

در صورت نیاز از استامینوفن استفاده کنید، اما از مصرف ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن خودداری کنید چون باعث ایجاد کبودی بیشتر و عوارض جانبی دیگری خواهد شد.

مراقبت 3 روز پس از لیزر

3 روز اول بعد از لیزر خالکوبی، روی ناحیه خالکوبی را با یک باند استریل پوشانده و هر روز آن را عوض کنید و یک لایه نازک پماد ویتامین آ و دی در محل استعمال کنید.

در صورت لزوم، با آب و صابون ملایم ناحیه تحت درمان را شستشو دهید، با گذاشتن و برداشتن حوله آن را به آرامی خشک کنید و حوله را به هیچ وجه روی محل نکشید.

حداقل سه روز پس از لیزر تتو از از مواد آرایشی در ناحیه تحت درمان و اطراف آن خودداری نمایید.

مراقبت 5 تا 10روز پس از لیزر

5 تا 10 روز بعد از لیزر، روند بهبود در ناحیه تحت درمان شروع می شود که انجام دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از لیزر برای گرفتن نتیجه حداکثری اهمیت زیادی دارد.

با تجویز پزشک، انجام ماساژ ملایم روزانه محل تحت درمان باعث جذب ذرات خرد شده رنگ توسط بدن می شود و سرعت از بین رفتن خالکوبی افزایش می‌یابد.

مراقبت های پس از انجام عمل لیزر تتو

در معرض نور قرار نگیرید

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سطح ملانین که اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب می‌کند در پوست افزایش می یابد. این یک عکس العمل بدن برای حفاظت در برابر اشعه است.

افزایش سطح ملانین خرد کردن رنگدانه‌ها را برای لیزر دشوارتر می کند و باعث احتمال سوختگی پوست بیشتر در پوست می شود. پس بهتر است به مدت حداقل شش هفته قبل از آغاز درمان از قرار گرفتن در معرض خورشید پرهیز کنید.

ورزش منظم داشته باشید.

با ورزش سلول‌هایی که به اجسام خارجی موجود در بدن، ازجمله ذرات خرد شده رنگ حمله می‌کنند افزایش می یابد و این امر باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. ورزش در باشگاه رفتن و یا نیم ساعت پیاده‌روی روزانه،  روند بهبود را تسریع خواهد کرد.

از ورزش‌هایی که باعث سایش و اصطکاک پوست ناحیه تحت درمان می شود اجتناب کنید و هر نوع آب یا عرق روی پوست زیر پانسمان را به آرامی، با گذاشتن و برداشتن یک گاز استریل یا حوله تمیز خشک کنید.

پانسمان ناحیه تحت درمان را برای 20 دقیقه باز بگذارید تا خشک شود و دوباره آن را بپوشانید.

خواب کافی داشته باشید

خواب ناکافی تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن دارد و ضعف سیستم ایمنی یعنی بدن قادر به مبارزه با باکتری‌ها نخواهد بود و در نتیجه ومستعد ابتلا به عفونت خواهد شد. قبل از خواب از مصرف محرک‌هااز جمله کافئین و نیکوتین اجتناب کنید و از تلویزیون و کامپیوتر استفاده نکنید.

به اندازه کافی آب بنوشید

آب عملکرد کلیه‌ها را افزایش می دهد و  سریعتر سمومی مانند ذرات خرد شده رنگ را دفع می کند. آب به تولید لنف هم کمک می‌کند، لنف مایعی است که گلبول‌های سفید را در سراسر بدن به گردش در می‌آورد، گلوبول‌های سفید  اجسام خارجی را در بدن از بین برده و سموم را از خون دفع می کنندکنند. آب به حفظ سلامتی پوست نیز کمک می‌کند.

مصرف غذاهای مفید

بعضی غذاها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند مثل جو و جو دوسر که حاوی نوعی فیبر به نام بتا-گلوکان هستند و خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارند و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. بادام منبع باور نکردنی ویتامین E است و برای سلامت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن به شدت در فرآیند از بین بردن خالکوبی مشکل ایجاد خواهد کرد. ترک سیگار مزایای زیادی برای سلامتی دارد یکی از این مزایا می تواند اثربخشی پاک شدن تتو باشد.

انجام درمان طبق برنامه

انجام لیزر در فواصل مناسب و طبق نظر پزشک تاثیر زیادی در رفع خالکوبی دارد و این موضوع بسیار روشن است، بهترین فاصله زمانی بین جلسات شش تا هشت هفته است، همانطور که گفته شد در این زمان بدن ذرات رنگ را شکسته و دفع می کند و پوست شروع به بهبودی خواهد کرد.

استفاده از لباس مناسب

بهتر است لباس‌های نرم و گشاد استفاده کنید، لباس مناسب باعث ایجاد حساسیت و گرما نمی شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *